Elever udvikler fremtidens brød

Lantmännen Unibake ønskede nye idéer til at udvikle et 'on the go brødprodukt' til unge og andre på farten. Med viden om trends og ny teknologi tog elever fra BCH udfordringen op.

Innovationsworkshoppen er en platform for samarbejde mellem skoleelever og virksomheder, der tager erhvervsvejledningen til nye højder. Vi hjælper virksomhederne med at afløse "sodavandsbesøget" med en innovativ proces, der inviterer de digitale indfødte indenfor, så de innovative potentialer i generationen bliver set og brugt. Er du interesseret i at vide mere om projektet og muligheder for deltagelse i innovationsworkshops, så kontakt projektleder Birthe Aagesen - birthe@ilab.dk

Samarbejdet mellem Business College Horsens, Lantmännen Unibake og Innovation Lab er støttet af iKraft. Siden projektstart har Business College Horsens ændret navn til Learnmark.

Trends, NOMA og nye melsorter
Dagen tog afsæt i et foredrag med masser af billeder om fødevaretendenser og branding via ny teknologi af Lab agenter fra Innovation Lab. Med hovederne fulde af nye melsorter, Nordic food trends og interviews fra NOMA kastede eleverne sig over udfordringen - at skabe et brødprodukt, som de selv havde lyst til at købe. Der kom masser af idéer og post it's på bordet! Og så skulle der træffes kloge valg, så netop deres koncept ville løbe med sejren.

Kød, kaffe og sæsonbrød
Med koncepterne beskrevet i Prezi-præsentationer besøgte eleverne bageriet i Hatting nogle uger senere, hvor den egentlige co-creation tog fart. Produktudviklere fra Lantmännens Unibake tog godt imod eleverne, og deres koncepter blev, i løbet af dagen, til masser af godt brød. Brød med et meget moderne og æstetisk udtryk. Fælles for drengene var en passion for kød og kaffe/det opkvikkende - elementer, der prægede mange af deres produkter. Hos pigerne var en fascination for gamification fælles - f.eks. skrabefelter på emballagen, hvor man ville få duften af nybagt brød serveret. Derudover havde pigerne fokus på årstidernes skiften - at alt brød ikke nødvendigvis skal kunne kan købes til alle tider, men at bestemte produkter forsvinder fra butikken for så at komme igen, når det er sæson. Pigerne arbejdede således med forventningens glæde og belønningen for at vente - også på brød. 

Vinderbrødet - en frugt-foccacia
Alle nye brødprodukter og koncepter blev præsenteret i maj for et samlet panel fra Business College Horsens, Lantmännen Unibake og Innovation Lab, og der var velsmagende smagsprøver til alle. Produkterne indeholdt alle eksperimenter med nye melsorter og ingredienser og fristede samtidig både syns- og lugtesansen. Vinderbrødet blev en frugt-foccacia, og dette produkt testes i kantinen på Business College Horsens den 19. august. 

En gevinst for både virksomhed og elever
Lantmännen Unibake inviterede verden udenfor helt ind i bageriet og fik så god inspiration fra morgendagens forbrugere, at de gerne gentager successen. Med eleverne på Business College Horsens har virksomeheden fået en dialog i gang med en ny målgruppe og elevernes input til produktudviklingen har været afgørende for virksomheden. Eleverne på BCH har givet udtryk for, at det har været betydningsfuldt at blive taget alvorligt, at de var eksperterne i deres eget liv i forhold til produktudviklingen af et 'on the go produkt', og at der blev lyttet til dem i Lantmännen Unibake. 

Vinderbrødet testes - se video:

Elever udvikler fremtidens brød from Mathias Elmose Andersen on Vimeo.

08. juli 2011    Skolebænken
Del blogindlæg:
Synes godt om: