Fremtidens lærer: Fra diktator til facilitator

Kreativitet og initiativrighed kræver lærerroller, der tør sige ”Det ved jeg ikke” og i stedet facilitere elevernes egen søgen efter viden.

Digitaliseringens nye kompetencekrav indenfor faglighed, kreativitet og initiativrighed kræver lærerroller, der tør sige ”Det ved jeg ikke” og i stedet faciliterer elevernes egen søgen efter viden. Væk er oraklernes tid, hvor en lærer skulle – og så ud til at have – svar på alt. Denne ophøjede lærerstatus har Google, wikipedia og smartphones punkteret. Væk er også den ensrettede klasseundervisning – for hvilket erhverv kan bruge stillesiddende stræbere fra flinkeskolen i en netværksverden af eksplosionshastig udvikling og sociale relationer som primære kanaler for salg, r&d, produktudvikling, opgaveløsning?

 
Derfor må fremtidens lærer skabe set-up, der tilgodeser ovennævnte kompetencer. Dette opnås gennem undervisningsforløb, der i højere grad end før giver eleverne ansvar for egen videnserhvervelse. Sådanne forløb kan ofte virke kaotiske og det kan være enormt svært at forblive faciliterende frem for dikterende. Igennem syv års arbejde med fremtidens digitale lærerrolle har Fremtidslaboratoriet opnået stor indsigt på netop dette område.
 
Er du i tvivl om hvor fremtidens undervisningsmiljøer efterlader dig som underviser, skoleleder eller bare ganske almindeligt nysgerrigt individ så kom til vores medlemsbriefing onsdag d. 29. maj i København til torsdag d. 30. Maj i Århus.
 
Tilmeld dig nedenfor og spred budskabet til kollegaer, elever, skolekonsulenter mm.
 
01. maj 2013    Undervisningen
Tags:
Del blogindlæg:
Synes godt om: