I Silkeborg 'brander' eleverne vinden

Elever bygger prototyper og leverer brandingstrategier til det nye forbrugermærke WindMade.

I et samarbejde med Vestas tog Fremtidslaboratoriet den 12. oktober til Langsøskolen i Silkeborg og stillede eleverne fra 9. klasse overfor to udfordringer, der skulle løses på én skoledag:

1.    Byg fremtidens prototype, der udnytter vindens energi.
2.    Hjælp os med at brande det nye forbrugermærke WindMade.

Midlerne var enkle og findes på de fleste skoler: Innovative elever blandet med digitale redskaber, en masse legoklodser, gamle aviser, ståltråd og andre gode sager fra skuffer og hylder. Og wauw, hvor var hovederne fulde af idéer og kreativitet.
 

Skal alle vindmøller se ens ud?

Dagen tog afsæt i et foredrag om vindmøller, branding og forbrugermærket Windmade med masser af billedmateriale, der sætter spørgsmålstegn ved om alle vindmøller absolut skal ligne hinanden. Kan man udnytte vindens energi på anden vis? Halvdelen af eleverne kastede sig over udviklingen af prototyper, mens den anden halvdel gik i gang med branding af det noget ukendte forbrugermærke WindMade. Med inspiration hentet fra bl.a. forbrugermærket Fairtrade gik eleverne i gang med deres egen markedsføring, så Windmade også taler til morgendagens forbrugere. Mens de arbejdede på højtryk brugte de forskellige digitale redskaber, så koncepterne var knivskarpe til præsentation af dagens resultater.


Prototyper af LEGO-klodser

LEGO-klodserne var et særdeles populært materiale til udvikling af prototyper, og der opstod mange variationer, der på helt enkel vis udnytter vindens energi. Vindsejl, der fanger vinden, vindtunneller, der samler vinden og udvider effekten, genvindingsmølle, der udnytter varmeenergien fra en skorsten og små møller til den enkelte husstand. Netop de små møller til den enkelte eller flere husstande var meget populære og skabte en direkte forbindelse fra den bæredygtige energiproduktion til forbrugeren. Med fokus på det æstetiske og den personlige vindmølle introducerede særligt pigerne en mere feminin mølle, der skulle være ”lille og fin” med mulighed for customizing - vindmøller, der interagerer med sine omgivelser, som kunst eller en æstetisk forlængelse af boligen.

 

WindMade - et logo fra og til voksne

Dagens anden udfordring handlede om forbrugermærket WindMade, som eleverne aldrig før havde hørt om. Logoet aflæste eleverne som ”et logo lavet af voksne til voksne”, og en gruppe arbejdede videre netop med denne udfordring. De udviklede en meget håndholdt tegnefilm med fokus på idéen bag WindMade og opnåede dermed at bløde det "voksne" logo op og brede målgruppen ud til en større aldersgruppe. Udtrykket var naivistisk og skønt og inviterede derfor også et mere legende publikum indenfor.

En anden gruppe bestående af drenge arbejdede med slogan. Gruppen lykkedes med at samle meningen med det hele i et slogan, der rammer spot on!: 'WindMade – det er vores verden!' Drengene har fat i et meget centralt tema om os som forbrugere – det skal handle om os, ikke om vindindustrien. Det tyder dog på, at der er uendeligt langt fra store vindmøller på marken eller ude på havet til eleverne som forbrugere. At få denne målgruppes opmærksomhed er en udfordring. Eleverne peger dog selv på løsningen gennem et mere humoristisk og legende udtryk, der giver dem lyst til at dele f.eks. en sjov tegnefilm på Facebook.

Prøv selv kræfter med opgaverne i temaet 'Vindenergi'.


Motiveret af virkeligheden

Eleverne arbejdede en hel dag på de reelle udfordringer, som vindindustrien i dag står overfor, og denne aktualitet var et kick for mange af eleverne. At få lov til at arbejde med udfordringer fra virkeligheden indeholder en stor motivation, og eleverne lever til fulde op til deres ansvar. De leverede hurtigt kvalificerede løsninger, blot ved at bruge deres innovative hoveder og forståelsen af dem selv som morgendagens forbrugere. 

Er du interesseret i at vide mere om projektet, er du velkommen til at kontakte projektleder Birthe Aagesen på birthe@ilab.dk.


Om innovationsworkshoppen

Innovationsworkshoppen er en platform for samarbejde mellem skoleelever og virksomheder, der tager erhvervsvejledningen til nye højder. Vi hjælper virksomhederne med at afløse ”sodavandsbesøget” med en innovativ proces, der inviterer de digitale indfødte og deres potentialer indenfor. Er du interesseret i at vide mere om projektet og mulighed for deltagelse i innovationsworkshops, så klik her eller kontakt projektleder Birthe Aagesen birthe@ilab.dk.

 

01. november 2011    Skolebænken
Del blogindlæg:
Synes godt om: