Rapport fra felten

Fremtidslaboratoriets agenter har været på besøg i rigtig mange skoleklasser med lommerne fyldte af teknologi og digitale redskaber. Læs om "en almindelig dag på kontoret".

Klokken er 6.00 og det er stadig mørkt udenfor. Fremtidslaboratoriet skal tidligt afsted, for dagens besøg går til Hejnsvig skole i Billund Kommune. Bilen er pakket med computere og robotter (og frisklavet kaffe), for vi skal arbejde med temaet "Mennesket, robotter og fremtiden" i to 5. klasser og én 6. klasse. 

Vi har planlagt dagen med fokus på maksimal inspiration til resten af temaugen og har derfor etableret tre værksteder. Ét i computerlokalet og de to andre i klasseværelserne. Motivationen er høj og eleverne glæder sig til at komme igang. 

I det første værksted arbejder eleverne med blogging og lærer Wordpress at kende. Nogle elever laver sit første blogindlæg på en fællesblog, mens andre slet ikke kan lade være med at oprette deres egen. Billeder og tekst kombineres i skøn forening samtidig med at de leger sig frem til netop det grafisk udtryk, de er tilfredse med. Bloggen kan de bruge resten af ugen, men ikke kun det. Også resten af deres skoletid kan de bruge bloggen som deres hukommelse og portefølje. 

I det andet værksted var der robotter og sjove gadgets. Eleverne eksperimenterede med kinetisk hukommelse med Topobo, der er små moduler, der samles og programmeres af eleverne med en bevægelse. Små baner af tape blev lavet på skoleborde og banerne blev fulgt af LEGO Mindstorms robotterne. Der var masser af snak om ny teknologi, programmering og kunstig intelligens. Hvad er en robot og hvad er bare en maskine? 

I det sidste værksted står den på QR koder og Toondoo. QR koderne er nemme at lave og det er sjovt at eksperimentere med forskellige koder. Hvordan skal QR koden se ud og hvad gemmer der sig bag koden? Vi talte om QR koder på gravsteder og chokolade og testede en masse koder på klassen med smartphonen. "Yeah, den virker", lød der rundt omkring i klassen. Vi blev enige om at det var en god idé at lave en QR kode til deres blog, som de så kunne placere på deres egen "skralde-robot". Toondoo og det digitale tegneserie univers gjorde også stor lykke.

Der var fart over feltet hele dagen i Hejnsvig og eleverne var rigtige dygtige. Det bekræfter os i at vores væsentligste rolle er at introducere en række digitale redskaber og så er de allerede i gang. De afkoder lynhurtigt funktionaliteten. Vi peger på en række anvendelsesmuligheder og så finder eleverne selv på flere. Kommentarer og små tilråb som "fedt", "sejt" og "nice" i løbet af dagen, tog vi med hjem på redaktionen. 

 

 

Læs også, hvad andre siger om Fremtidslaboratoriet:

Mette Søndergaard

Kære lærerkolleger. Tjek lige den her side ud (om fremtidslaboratoriet.dk på Facebook). 

Birthe Forsberg, lærer i Billund

"Gennem Fremtidslaboratoriet lykkes det mig at engagere mine elever". 

Lisbeth Steen Mortensen, lærer på Vorbasse Skole

"super, forrygende og lærerigt..."

Elever fra Learnmark, Horsens 

"Det var dejligt at blive taget alvorligt" (om innovationsworkshop for Lantmännen Unibake).

Lantmännen Unibake A/S, Hatting

"Med dette projekt inviterede vi verden udenfor helt ind i bageriet. Vi fik mulighed for at lytte til morgendagens forbrugere – og det gjorde en forskel for os."

Folkeskolen.dk

"Fremtidslaboratoriet.dk er et godt værktøj for den it-interesserede lærer og elev"

Mandag Morgen

"Fremtidslaboratoriet er én af de 10 vigtigste nyskabelser i udviklingen af folkeskolen."

LEGO fonden

"Med Fremtidslaboratoriet skruer vi op for it og innovation i danske skoler"

11. march 2012    Skolebænken
Tags:
Del blogindlæg:
Synes godt om: