Wii i undervisningen

Skal Wii-spillene kun bruges efter skole i SFO’en? Nej, selvfølgelig kan du også bruge Wii i undervisningen.

Fremtidslaboratoriet har taget gode ideer med hjem fra BETT 2011 i London.

Til BETT er udstillingshallerne fyldt op fra gulv til loft med teknologi og it-løsninger til undervisningsbrug, men det er mindst lige så interessant at opholde sig i de tilstødende lokaler. Med et fokus på 'sharing' og 'ideas worth spreading' delte undervisere og forskere fra England ud af gode idéer lige til at bruge i undervisningen.

 

Skal vi lege ninja? (4.-6. klasse)

Alisdair Douglas, underviser på skolen Academy360 i Sunderland, UK og Steve Bunce, udvikler fra Vital, UK har flere gange samarbejdet om undervisningsforløb for at få erfaringer med spil og leg, som de kan dele med os andre. Makkerparret anbefalede at introducere et helt undervisningsunivers til eleverne via et ganske almindeligt Wii-spil, som man kan købe for et relativt lille beløb. Eleverne havde kastet sin kærlighed over Ninja-spillet og derefter tog det fart – via Wii-spillet lykkedes det at introducere et helt læringsunivers proppet med japansk kultur. Nogle elever blev optaget af den japanske kultur og overførte stregtegninger af japanske kirsebær på transparent papir og farvelagde dem ganske forsigtigt. Et helt vindue op mod lyset blev dækket af tegninger af japanske kirsebær og gav en fantastisk stemning. Andre elever kastede sig over origami og fandt brugsanvisninger på nettet til lige netop deres favoritmotiv. Andre igen dykkede ned i historien og fandt baggrunden for titlen 'Ninja' frem og producerede sværd og kostumer. Hele vejen havde lærerne eleverne med på sidelinjen, for netop eleverne havde et skarpt øje for, hvad mere der lå gemt i spillet. Snup idéen og prøv selv i din klasse. Forløbet er tænkt til mellemtrinnet 4.-6. klasse.

Wii Skate It (7.-10. klasse)

På samme måde havde makkerparret arbejdet med 'Wii Skate It' og den kultur, der knytter sig til skating. Selve spillet kræver et board til gulvet, hvorpå man balancerer sig gennem spillet og dets baner. Nogle elever fokuserede på skaterkultur gennem begreber og fonte, andre skabte en dokumentarfilm, der fulgte en skater rundt i byen. En gruppe af elever gik i gang med design af skaterparker med fokus på hele arkitekturen i et område. Sidst men ikke mindst, var der masser af mulighed for at prøve kræfter med graffiti, både den digitale version og den, der kræver spraydåser. Underviserne havde inviteret en professionel graffitikunster ind i klassen, men man kan også finde digitale versioner på f.eks graffiti.playdo.com eller downloade app’en greengar.com/apps/whiteboard. Kun fantasien sætter grænser. Forløbet er tænkt til overbygningsklasserne.
 

10. october 2011    Undervisningen