Hvad er Fremtidslaboratoriet?

Hvorfor ikke aflevere den næste stil som en blog, uploade fysikforsøget på YouTube eller dele links om dansk lyrik via Diigo?

Der ligger et helt univers af gratis digitale redskaber af høj kvalitet på internettet - de skal bruges! Fremtidslaboratoriet er en indgang til en eventyrlig digital verden, som kun venter på, at lærere og elever tager springet og går igang med at lege. Vores ambition er ganske enkelt at gøre det let og sjovt at bruge digitale redskaber i undervisningen - både for lærere og elever.

Sammen med engagerede skolelærere og skolelærere in spe - Fremtidslaboranterne - udvikler vi opgaver og temaer, som kan bruges direkte i undervisningen. Derudover har vi håndplukket de bedste redskaber og lavet guides til vores brugere, så det er let at komme igang. Med opgaverne får du og dine elever hands-on-erfaring med web 2.0-begreber som blogging, sharing, sociale netværk, wikipedia og meget mere. Alt vores materiale tager udgangspunkt i folkeskolens Fælles Mål

Evnen til at jonglere og kommunikere med it og digitale medier er afgørende i fremtiden - og fremtiden er i morgen. Med Fremtidslaboratoriet er du et skridt foran og kan nemt inddrage digitale redskaber og ny teknologi i din undervisning. Giv dine elever et forspring ind i den digitale fremtid!

Hvordan startede det?

I 2009 etablerede Innovation Lab et samarbejde omkring Fremtidslaboratoriet med LEGO, VESTAS, Region Midt og Horsens Kommune med et pilotår i 2009/2010 - sidenhen kom Billund kommune til. Fokus var 'Fremtiden med inddragelse af viden om it, teknologi og innovation', og det har ikke ændret sig siden. Nu tager vi fat på Fremtidslaboratoriets syvende leveår med masser af erfaringer fra skoler og ungdomsuddannelser i rygsækken. 

Over sommeren 2016 besluttede vi os for at bygge om på Fremtidslaboratoriet.dk. Vi tog ud på skolerne og spurgte lærere og elever til råds. Dét Fremtidslaboratorie du her besøger, er et resultat af alle vores dygtige og ivrige lærere og elevers uvurdérlige råd. Efter lærernes ønske har vi f.eks. organiseret alle opgaver i fag og klassetrin, så det er let at finde relevante opgaver. Hvis du er lærer, virker dét valg nok oplagt for dig - og netop derfor vil vi gerne have dig med i v