Læringsmål

Vi tilstræber altid at udvælge de bedste digitale redskaber og integrere dem i en relevant undervisningskontekst, der opfylder Fælles Mål.
Vi tilstræber altid at udvælge de bedste digitale redskaber og integrere dem i en relevant undervisningskontekst, der opfylder Fælles Mål.

Fremtidslaboratoriet anvender Undervisningsministeriets Fælles Mål som ramme for al materiale. Derfor kan du, som lærer, trygt bruge det indhold, der ligger gratis tilgængeligt under opgaver, redskaber og temaer.

I fagformål for dansk, stk. 2 står der f.eks.: "Undervisningen skal udvikle elevernes udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i sprog, litteratur og andre udtryksformer". Her finder vi relevant begrundelse for at inddrage nye formidlingsformer som f.eks. blogs og mikroblogging, hvor eleverne i forvejen føler sig hjemme.

I slutmålet for elever i 9. klasse i dansk, siger Fælles Målene, at eleverne skal "anvende computeren som redskab og bruge informationsteknologi hensigtsmæssigt som kommunikationsmiddel og i forskellige skriveforløb". En direkte begrundelse for at anvende Fremtidslaboratoriet i undervisningen.

Laboratorieprincipper

Det skal være sjovt, og du skal lære noget nyt!
Det skal være sjovt, og du skal lære noget nyt!

Ud over Fælles Mål, er alt indhold udviklet på baggrund af vores to vigtige laboratorieprincipper: Det skal være sjovt, og du skal lære noget nyt! Det gælder både for elever og lærere. Derfor gør vi os umage med at udvælge de bedste digitale redskaber, der udover at have nyhedsværdi, også er sjove at arbejde med.

Digitale indfødte

Den digitale indfødte (født efter 1990) er en væsentlig faktor for Fremtidslaboratoriet. Digitale indfødte er unge mennesker med masser af digitale og innovative kompetencer, der kun venter på at blive sat i spil. Innovation handler, for Fremtidslaboratoriet, om at udvikle og forbedre det eksisterende via ny teknologi og viden. Her har de digitale indfødte et forspring i forhold til os andre i kraft af de digitale kompetencer, de har fået ind med modermælken. Brug kompetencerne i undervisningen og lad eleverne være med til at vise nye digitale redskaber og elementer, der kan styrke og udvikle undervisningen. Der ligger masser at motivation gennem anerkendelse af "medfødte" it-kompetencer gemt i den digitale indfødtes verden.