Bliv SMS forfatter

Tager elevernes mobiltelefoner meget fokus i undervisningen? Så bryd reglerne om, at mobiltelefonen skal blive i lommen og brug elevernes nysgerrighed til at undervise dem i kunsten at skrive noveller. I denne opgave skal I nemlig skrive dem på SMS!
Fag: Dansk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
12. january 2012

Intro til opgaven

SMS-noveller er en meget populær disciplin i Japan, hvor mange af disse korte noveller, portrætter eller digte flere gange har toppet bestsellerlisten. Nu er genren også kommet til Danmark. SMS-novellen er en sjov måde at arbejde med at forfatte historier på farten!

Eleverne skal i denne opgave bruge deres frie fantasi til at beskrive, hvordan de mener, at man går i skole 2050. Når de er færdige med deres korte futuristiske novelle, sender de hver især deres SMS-novelle til en klassekammerat, der læser novellen højt. I kan også vælge et andet tema, der passer ind i årsplanen. 

I kan ligeledes oprette et rum på TodaysMeet, hvor eleverne og læreren kan chatte med hinanden om, hvordan det er at skrive historier på deres mobiltelefon. Hvad var udfordringerne ved at skrive på dette medie? Hvordan påvirkede det jeres historie? Hvad var de sejeste ideer om fremtidens skole?

Når I føler jer trygge ved genren, så kan I eksperimentere med, at én elev starter en novelle med en enkelt SMS-besked, sender den til den næste elev på telefonlisten, som sætter sit videre præg på novellen og videresender den igen. Når alle har tilføjet deres del til novellen, kan I læse den højt på klassen eller udgive på jeres klasseblog. 

Opgaven er udviklet efter idé fra skolen på La Cours Vej på Frederiksberg, der har eksperimenteret meget med brug af sms og mobiltelefon, som motivation for skriveprocesser. 


Redskaber, der skal bruges

TodaysMeet

http://www.todaysmeet.com/

På TodaysMeet kan I oprette et online rum, hvor klassen kan kommentere på undervisning, præsentationer eller projektfoløb, mens det foregår. Brug det ved fremlæggelser og til at kommunikere i løbet af projektugen.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Skriv en kort novelle om "en almindelig skoledag i 2050”. Findes lektier i 2050? Hvordan kommer man til og fra skole i fremtiden, og findes skolen overhovedet i en bygning eller går man kun i skole på nettet?

  2. Forestil dig selv som skoleelev i 2050 og skriv din novelle om fx en helt almindelig skoledag. Hvad sker der? Hvem er med i novellen?

  3. Når du har skrevet din novelle, sender du novellen til din klassekammerat.

  4. Læs den novelle højt, som du har modtaget på din mobil.

  5. Prøv at gentage skriveprocessen, men lad én elev begynde skriveprocessen med en enkelt SMS-besked, sender den til den næste elev på telefonlisten, som sætter sit videre præg på novellen og videresender den igen. Når alle har tilføjet deres del til novellen, kan I læse den højt på klassen eller udgive den på jeres klasseblog (Wordpress).

  6. Som lektie til næste time går I ind på TodaysMeet (jeres lærer har oprettet et rum til jer) og diskuterer genren og udfordringerne ved SMS-noveller.


Allerede færdig?

Send din SMS-novelle til dine forældre, en god kammerat uden for skolen eller din bedstemor, hvis hun ejer en mobiltelefon. Skriv først en SMS til modtageren, hvor du forklarer, hvad en SMS-novelle er og hvorfor det er en sjov måde at skrive historier på.

Forberedelse

  1. Opret et diskussionsrum i TodaysMeet.

  2. Opret en klasseblog til jeres fælles sms-novelle.

Tip

Husk at sørge for, at dine elever har taget deres mobiltelefon med til timen.