Dykning i dansk

Gå på opdagelse i bøgerne med snorkel og dykkerbriller - også før du læser den. I denne opgave skal eleverne vælge skønne bøger og dykke ned i ordene. Ikke noget med 20 spørgsmål fra læreren, men i stedet med Mindmeister, Wordpress og spillekort med udfordringer på.
Fag: Dansk
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
27. april 2012

Intro til opgaven

Du har lige læst en bog og så kommer læreren med A4 arket og de tyve spørgsmål. Ikke i denne omgang. I denne opgave skal eleverne arbejde med Mindmeister inden klassen overhovedet er begyndt på at læse. Mens I læser bogen eller bøgerne skal I arbejde videre med jeres fælles Wordpress blog. Her skal I samle viden under overskrifterne Personer, Steder, Stemninger osv. I skal også arbejde med hitlister fx gode sætninger og begrunde valget - hvorfor er den sætning så god?

Når bogen er læst kan I arbejde videre med udfordringskort. I får nogle ideer til udfordringskort her i opgaven, men eleverne skal selv være med til at udvikle nye spillekort med nye udfordringer på til klassekammerater eller naboklassen. 

Ideen til opgaven er udviklet af Sille Aarlit Jensen, Rasmus Jensen og Karina Kiær til workshoppen med fremtidslaboranterne den 22. marts 2012. Redaktionen takker. 


Redskaber, der skal bruges

MindMeister

http://www.mindmeister.com/da

Arbejd med fælles brainstorm og systematisering af idéer med MindMeister. Med dette redskab kan man oprette, dele og samarbejde i Mind Maps. Det færdige Mind Map kan downloades og bruges i opgaver og præsentationer.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

AudioBoo

http://audioboo.fm

AudioBoo kan kaldes lydenes YouTube. Med AudioBoo kan du nemlig uploade dine egne lydoptageser og høre andres. Brug det til at lave radioindslag fra studieturen og til at arbejde med mundtlig formidling.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Vælg en bog. Måske skal I læse den samme bog på klassen, måske skal du selv finde en skøn bog. DU MÅ IKKE ÅBNE BOGEN! Kig på bogens titel og bagside. Lav en Mindmeister og skriv hvad du tror bogen handler om. Læser I den samme bog, så laver I en fælles Mindmeister på smartboardet.

  2. Nu må du gerne begynde at læse. Mens du læser skal du samle viden om fx personerne. Vælg fx en hovedperson og skriv om ham eller hende på bloggen i et nyt indlæg. Du skrive om udseende, om det du lægger mærke til, om noget du irriterer dig over, om noget du undrer dig over osv.

  3. Gentag punkt 2, men nu gælder det steder i bogen, stemninger i bogen, hændelser i bogen osv. Opret kategorier på bloggen med overskrifterne Steder, Stemning, Action osv.

  4. Nu skal du læse noget mere i bogen eller få den læst op, hvis der følger lydfil med.

  5. Lav hitlister med gode sætninger. Find de tre bedste sætninger i bogen. Hvorfor er de gode? Kan du huske dem, er masser af action i dem, er der gys i eller noget helt fjerde?

  6. Når I er helt færdige med bogen, skal I i gang med at lave spillekort eller kort med udfordringer kan vi også kalde dem. I kan lave kort til andre grupper eller til naboklassen.

  7. På kortene kan der fx stå: Find et sted i bogen, hvor personen bliver beskrevet på linjerne. Find et sted i bogen, hvor personen bliver beskrevet mellem linjerne. Spil en scene fra bogen. Fortæl om steder, hvor personener befinder sig i historien. Beskriv ordklasser, der er flest af i dine hitlister. Hvilket ord fra din hitliste har størst betydning for dig? Hvis hovedpersonen var et dyr, hvilket dyr er han/hun så?

  8. Find selv på flere udfordringer - gerne sjove eller overraskende. Print jeres kort (brug bare Word) og laminér dem, hvis I skal bruge dem til næste bog.


Allerede færdig?

Læs op fra bogen med Audioboo og læg jeres link op på bloggen.

Forberedelse

  1. Tidsrammen er sat til fire lektioner, men det er ikke helt retvisende. Den tid, I læser bogen kan jo strække sig over en uge eller to uger, så det må I tage højde for.

  2. Lad eleverne vælge en bog selv eller lad alle eleverne læse den samme bog.

  3. Lav en fælles klasseblog eller lad et par elever gøre det.