En giftig Glogster

Rød fluesvamp er uden tvivl verdens smukkeste svamp - og Smølferne bor der! Lad eleverne kreére interaktive plakater med dette smukke motiv og eksperimentere med at kombinere billede, komplementære farver, tekst og lyd i Glogster.
Fag: Billedkunst
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
08. november 2011

Intro til opgaven

Med Glogster er det muligt at arbejde med multimediale udtryksformer på en interaktiv plakat, hvor eleverne kan kombinere lyd, tekst, billeder og farver. 

I opgaven skal eleverne arbejde med motivet rød fluesvamp og bruge det til eksperimenter, der bl.a. inddrager læren om komplementærfarver. Hvorfor er det så storslået at se en rød fluesvamp på en baggrund af grønt mos? Hvad sker der, når baggrunden forandres? Eleverne skal bruge et godt motiv af en rød fluesvamp og tænke deres layout ind i en sammenhæng. Hvad skal den interaktive plakat bruges til? Opgaven kan kombineres med natur/teknik og lade eleverne invitere til svampedag i skoven for klassens familier. 

Bor I i nærheden af Aarhus, så læg turen forbi Aros og oplev rent fysisk at gå i farvecirklen 'Your Rainbow Panorama' af Olafur Eliasson på toppen af Aros. 

Glogster giver også mulighed for at arbejde med lyd som et ekstra lag i plakaten. Eleverne kan selv finde passende lydoptagelser, eller finde inspiration i naturlyde fra British Library.


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Glogster

Glogster

Med Glogster kan I lægge pap, lim og farvekridt på hylden for en stund og i stedet skabe online plakater, der kombinerer tekst, billeder, video, grafik og lyd. Brug Glogster som et unikt præsentationsværktøj i f.eks. dansk, engelsk og billedkunst.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Find flotte billeder af den røde fluesvamp med Google.

  2. Find fakta og små finurlige historier og anekdoter om den røde fluesvamp. Måske kan jeres biologilærer fortælle jer et par stykker? Hvorfra har svampen f.eks. sit pudsige navn? Og hvor giftig er den egentligt?

  3. Åbn Glogster og lav en plakat. Tænk i komplementærfarver og lav en plakat. Lav flere plakater, hvor baggrunden ændres til andre farver. Hvor mange svampe skal der være på plakaten? Én stor eller flere?

  4. Hvad skal plakaten bruges til? Er det en plakat for en svampetur i skoven eller noget helt andet? Hvad skal der stå på plakaten?

  5. Lav en lydoptagelse, hvor I læser et digt op om svampen eller find lydoptagelser fra naturen, der passer til jeres plakat.

  6. Lav en virtuel udstilling på jeres smartboard eller med en projektor i klassen. Vælg den plakat, der skal sendes til familie og venner.


Allerede færdig?

Lav din egen plakat i Glogster om noget, du interesserer dig for og brug gerne dine egne billeder. Plakaten kan f.eks. handle om fodbold, klassisk musik, springgymnastik, fluefiskeri eller noget helt andet.

Forberedelse

  1. Inddrag farvelære og læren om komplementærfarver som optakt til opgaven.

  2. Tjek at der er adgang til computere til timen.

  3. Beslut om eleverne alle skal have samme opgave, f.eks. at lave en invitation til en svampetur, eller om de selv må bestemme formålet med deres plakat.

Tip

Opgaven kan kombineres med natur/teknik.