Facit = 10

Hvorfor skal eleverne altid finde facit? Tag facit med hjemmefra og gør matematik til en leg med Mindmeister og Smartboard.
Fag: Matematik
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
16. november 2011

Intro til opgaven

I denne opgave skal eleverne træne hovedregning med de fire regnearter: Addition, subtraktion, divition og multiplicering. Der er både lagt op til hurtighed og til kreativ tankevirksomhed. Facit kendes allerede, så det går ud på at finde så mange regnestykker som muligt, hvor facit er lig med 10. 

I skal bruge Mindmeister på Smartboardet og se, hvor mange stykker I kan få sat ind på tid. Regneprocessen bliver vendt på hovedet og kreativitet og leg indtager førstepladsen. I løbet af opgaven får eleverne måske en fornemmelse af, at nogle regnearter er nemmere at lave regnestykker med end andre. Hvorfor er det mon sådan? 


Redskaber, der skal bruges

MindMeister

http://www.mindmeister.com/da

Arbejd med fælles brainstorm og systematisering af idéer med MindMeister. Med dette redskab kan man oprette, dele og samarbejde i Mind Maps. Det færdige Mind Map kan downloades og bruges i opgaver og præsentationer.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Opret en fælles Mindmeister. Hovedboblen skal indeholde: Find regnestykker med facit = 10.

  2. Lav fire nye arme med henholdsvis: Plus, minus, gange og dele.

  3. Start opgaven på klassen og opret nye arme til hver regneart, så alle regnestykker tilføjes på rette plads.

  4. Hvor mange regnestykker kan I nå at lave? Ved hvilken regneart er der flest regnestykker? Hvorfor?


Allerede færdig?

Prøv med facit = 50 i stedet for.