Forklar matematikken med Animoto-film

Hvordan ganger og dividerer man? Lad eleverne lave små film af billeder, tekst og evt. video med Animoto, hvor de hjælper hinanden på vej med matematikken.
Fag: Matematik
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
13. october 2011

Intro til opgaven

Nogle gange er det lettere at huske abstrakte emner, som regnemåder, når man har noget konkret og visuelt, at huske det abstrakte sammen med. Måske vil eleverne altid komme til at tænke på én af deres klassekammerater, når de regner med brøker fremover...

Med Animoto kan man let lave små film ud af billeder, tekst og videoklip. I denne opgave skal eleverne lave små matematikfilm til hinanden. I filmene forklarer eleverne, hvordan man ganger, dividerer eller på anden vis bruger matematiske regnemåder. Når matematikfilmene er færdige, kan I vise dem for hinanden på klassen.

Opgaven giver en anderledes indgangsvinkel til matematikken, da eleverne selv skal forklare hinanden matematiske regnemåder. Filmenes korte format udfordrer elevernes formidlingsevner og forståelse af matematikken. Videobidderne til Animoto-filmen kan f.eks. optages med mobiltelefoner eller digitale videokameraer. Hvis I ikke kan optage video, kan man sagtens lave rigtig fine Animoto-film ud af billeder og tekst.


Redskaber, der skal bruges

Animoto

http://animoto.com/

Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå i grupper på 2-3 elever pr. gruppe og få en regnemåde, som I skal forklare.

  2. Diskutér, hvordan I bedst kan forklare jeres klassekammerater regnemåden med en lille Animoto-film. I Animoto kan man lave en film ud af billeder, tekst og evt. små bidder af video.

  3. Tag billeder og optag evt. video.

  4. Log ind på Animoto.com med et brugernavn og kodeord, som I får af jeres lærer.

  5. Upload jeres billeder og video til Animoto og tilføj tekst.

  6. Når alle grupper har lavet sine små Animoto-film, er det tid til at vise filmene for hinanden på klassen.


Allerede færdig?

Lav en ny film i Animoto, hvor I forklarer et svært regnestykke, hvor man bruger dén regnemåde, som I lige har lavet en lille film til. Afspil Animoto-filmen for jeres klassekammerater.

Forberedelse

  1. Beslut hvad eleverne skal forklare i deres Animoto-film. Er det at gange, dividere eller noget helt tredje?

  2. Udvælg et antal regnemåder, der stemmer med antallet af grupper på klassen á 2-3 elever.

  3. Sæt en ramme for Animoto-filmenes længde.

  4. Opret en konto på Animoto med brugernavn og adgangskode, som du udleverer til grupperne sammen med en regnemåde. Kontoen skal oprettes som en lærerkonto – følg redskabsguiden her fra siden.

Tip

I stedet for regnemåder kan eleverne få udleveret regnestykker, som de skal udregne og forklare i en Animoto-film.