Hurtigt frem til de gode kilder

Ville det ikke være rart, hvis de gode kilder kom helt automatisk? Det gør de med Scoop.it! I denne opgave samler eleverne inspiration og information til f.eks. projektopgaven.
Fag: Dansk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
30. november 2011

Intro til opgaven

Denne opgave fungerer rigtig godt som optakt til projektopgaven i 8. klasse eller andre større emneopgaver. Der tages fat i informationssøgning online, og hvordan man kan anvende de muligheder, som nettet giver til effektivt at finde relevante informationer. Via informationssøgning vil inspiration til selve opgave også opstå og muliggøre, at eleverne ikke på forhånd skal have fastlåst sig på et bestemt emne. Dertil inddrages kildekritik af online kilder.

Opgaven her er en del af den fase, som sætter startskuddet for en større opgave. Foruden denne praktiske del af projektopgaven, er der mulighed for at arbejde med videreformidling af relevante artikler og kilder samt opbygning af mindre hjemmesider med den indsamlede information. Opgaven er derfor anvendelig i alle fag, hvor der skal indsamles information om et bestemt emne.

Inspiration: KILDER.dk


Redskaber, der skal bruges

Scoop.it!

Scoop.it!

Med Scoop.it! kan du let og elegant samle dine favoritsider ét sted. Research og overblik bliver simpelt og stilrent, når Scoop.it! anbefaler nye sider omhandlende netop dit emne og præsenterer dem, du vælger, som et flot online magasin.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Google Docs

Google Docs

Med Google Docs kan man arbejde med tekstbehandling, regneark og præsentationer online. Filerne gemmes på nettet - derfor kan flere også arbejde samtidig i samme dokument, og I kan hele tiden se, hvad andre skriver og redigerer i.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Start med en brainstorm på, hvilke emner du eller I i gruppen synes kunne være interessante. Lad alle idéer komme på bordet og vælg først derefter idéer til og fra for at indsnævre emnet.

  2. Når I har fundet et emne, skal I oprette Jeres egen Scoop.it! konto. Her skal I beskrive emnet overordnet og tilføje nøgleord, som I mener beskriver emnet. I kan ændre dem senere, hvis Jeres vinkel ændrer sig.

  3. På Scoop.it! kan man følge andre konti. Find de andre fra klassen og følg hinanden. På den måde kan I inspirere hinanden og dele gode kilder.

  4. Nu skal I i gang med at søge efter materiale, som matcher Jeres emne. Find selv den første artikel eller hjemmeside, som I vil 'scoope'. Bagefter skal I gennemse det materiale, som Scoop.it! har fundet til Jer via Jeres nøgleord. Vær opmærksom på, hvilke kilder I 'scooper'. Kommer de fra privatpersoner? Organisationer? Er der kontaktoplysninger på kilden? Dato for opdatering? Er kilden meget holdningspræget? Disse overvejelser skal I notere ved artiklen, når I 'scooper' den til Jeres konto. Læg kun artikler og information op, som I synesm at I kan stå inde for rent kvailitetsmæssigt.

  5. Efter nogle dage er I måske kommet nærmere ind på det emne, I vil arbejde med. Ret nu Jeres nøgleord og kilder til, så I får leveret lige præcis den information, I har brug for. På den måde skal I ikke gennemse så mange artikler hver dag og informationerne kommer automatisk til Jer.

  6. Nu er der gået et par dage igen, og nu har I sikkert information nok til at gå i gang med at notere lidt ned omkring Jeres emne. Opret enten en Wordpress-blog, hvor I samarbejder omkring emnet, eller brug Google Docs. Hvis du arbejder alene er begge redskaber også brugbare. Nu er I klar til at gå i gang med selve projektopgaven.


Allerede færdig?

Del de bedste artikler fra Scoop.it! med dine venner på Facebook eller et andet socialt medie. Lad dem kommenterer på artiklerne og få flere vinkler på dit emne.

Forberedelse

  1. Forbered inspiration til eleverne, så de kommer nærmere ind på nogle emner, som de kunne tænke sig at bruge til projektopgaven. Giv dem evt. for som lektie, at de hver skal finde tre emner, som de synes er spændende.