Husk fejlen!

De matematiske discipliner er fyldt med regler og en masse at huske på. I denne opgave hjælper eleverne hinanden med at huske alle de typiske fejl - og hvordan det nu er, man gør det rigtigt.
Fag: Matematik
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
06. december 2011

Intro til opgaven

Opgaven er udviklet i samarbejde med vores Fremtidslaboranter. Der er fokus på at anvende elevernes typiske fejl som inspiration til at huske matematikkens svære regler og faldgruber. Eleverne udvikler deres egen værktøjskasse med huskeregler i det digitale redskab Wikispaces.

Eleverne skal, i små grupper, formidle deres egen måde at huske en matematikregel ved hjælp af nogle utraditionelle hjælpemidler - f.eks. en appelsin, legoklods, tyggegummi eller andre ting, som gør det let at huske. Huskereglerne kan laves som små historier og måske med brug af humor. Eleverne kan også lave en lille film i Animoto, der viser huskereglen, som f.eks. Jørgen Clevin ville have gjort det. Med en wiki, har eleverne altid mulighed for at vende tilbage til hele klassens huskeregler, når der er behov for det. 

Opgaven kan bruges i forbindelse med alle emner - f.eks. i arbejdet med geometri: Hvordan husker man vinkelsummen i en trekant, pythagaros sætning, formler osv.? Kun fantasien sætter grænser - kan man danse en regel, kan man rappe en regel?


Redskaber, der skal bruges

Wikispaces

http://www.wikispaces.com/

En wiki er et gratis website, hvor man opbygger indholdet i fællesskab - uden login. Organisér jeres viden, del informationer og dokumentér jeres aktiviteter. Det er både nemt og sjovt, at arbejde med wiki's!

Gå til guiden

Animoto

http://animoto.com/

Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå sammen i grupper på to og to.

  2. Find to regler fra matematik, som I vil lave huskeregler til.

  3. Find på en god idé! Måske skal I bruge Legoklodser eller papir og saks? Måske kan I digte en sjov remse? Brug dét I plejer at gøre forkert som inspiration.

  4. Skriv jeres huskeregel op i den fælles klassewiki, gerne sammen med et foto, så jeres klassekammerater kan forstå, hvad I mener. Test på jeres klassekammerater.

  5. Brug gerne Animoto til at lave en lille film af billeder og tekst, der beskriver jeres regel. Læg filmen op i Youtube og lav et link til filmen i jeres wiki.

  6. Fortæl jeres nye matematikregler til hinanden på klassen - brug gerne smartboard, hvis I har sådan et, og gå igennem alt nyt indhold på jeres klassewiki.

  7. Husk at bruge jeres fælles klassewiki, når I kommer til nye regler og nyt stof i matematikundervisningen - eller skal huske dét I har lært tidligere.


Allerede færdig?

Fortæl jeres parallelklasse om jeres wiki og invitér dem indenfor (med et link), så de også kan bidrage med flere sjove og brugbare huskeregler. Lav selv flere huskeregler.

Forberedelse

  1. Opret en klassewiki eller få et par elever til at gøre det.

  2. Vælg et tema fra matematik og snak på klassen om, hvilke regler, der kunne være gode at udvikle huskeregler til.

Tip

Brug elevernes typiske fejl som inspiration til huskereglerne.