Hvem spiser hvem?

Hvem spiser hvem i skoven, i havet eller i byen? Beskriv forskellige fødekæder i Toondoo eller Animoto og bliv klogere på begreber som økosystem, kødædere og nedbrydning. Lav også fødekæder med jer selv i.
Fag: Natur/teknologi
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
20. march 2012

Intro til opgaven

I denne opgave skal eleverne arbejde med kredsløb i naturen gennem beskrivelser af forskellige fødekæder. Det er en god idé at lade eleverne lave 1-2 fødekæder, hvor de selv er med. Hermed introduceres menneskets samspil med naturen, der måske ikke umiddelbart er til at få øje på i supermarkedets køledisk. 

I løbet af opgaven skal eleverne arbejde med Toondoo eller Animoto, der begge giver eleverne mulighed for at arbejde med visuelle elementer i deres formidling af fødekæderne. Det er en god idé at oprette en natur/teknik blog på klassen, hvor I kan samle forskellige eksempler på fødekæder. Her er det en god idé at arbejde med forskellige kategorier som fødekæder i havet, fødekæder i skoven, fødekæder i byen osv. 

De må gerne bruge forskellige virkemidler som humor eller storytelling. Fortæl om en fødekæde som et eventyr eller et mysterie - og brug gerne humoristiske virkemidler fra Toondoo. Der er masser at vælge imellem. 


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Animoto

http://animoto.com/

Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.

Gå til guiden

ToonDoo

ToonDoo

ToonDoo er et online redskab til at lave flotte animerede tegneseriestriber. Med ToonDoo kan man blot trække og slippe elementer ind på de hvide sider og skabe flotte historier i dansk og sprogfagene.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Snak om på klassen, hvad en fødekæde er? Hvad er en kødæder? Find fem eksempler på kødædere via Google Search. Hvad er en planteæder? Find fem eksempler på planteædere? Hvad hedder det, når mennesker ikke spiser kød?

  2. Lav 3-4 forskellige fødekæder i Toondoo eller Animoto. I Toondoo er der masser af forskellige dyr at vælge imellem. I kan også skrive i talebobler. I Animoto skal I finde billeder af dyr, som I kan bruge i jeres animation. I kan fx finde masser af billeder på Flickr - søg kun i Creative Commons.

  3. Lav 1-2 forskellige fødekæder med dig selv i.

  4. Kan I opdele jeres fødekæder i forskellige kategorier? Fødekæder i havet? Fødekæder i skoven? Fødekæder på savannen? Fødekæder i byen?

  5. Fortæl om jeres fødekæder på klassen. Brug smartboardet til at vise jeres Toondoo eller Animoto. I kan også printe jeres tegneserie ud og hænge en masser forskellige fødekæder op i klassen.

  6. Læg nogle af jeres fødekæder op på jeres egen eller klassens natur/teknik blog. Opdel i forskellige kategorier.


Allerede færdig?

Lav flere tegneserier i Toondoo og eksperimentér med forskellige tegneserier. Toondoo kan rigtig meget - undersøg, hvad det kan.

Forberedelse

  1. Find eksempler på fødekæder.

  2. Find ord, der er gode at kende i forbindelse med fødekæder fx økosystem, planteæder, kødæder, nedbrydning osv.

  3. Opret en Wordpress blog til klassen eller få nogle af eleverne til at gøre det.