Klamme karklude

Vi bruger masser af penge på samtalekøkkener og kogebøger, men det står skidt til med hygiejnen i køkkenet. Tag kampen op med de klamme klude og lad eleverne i overbygningen lave OBS videoer til eleverne i de mindre klasser. Brug humor, gys eller noget helt tredje.
Fag: Madkundskab
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
27. april 2012

Intro til opgaven

Aviserne er af og til fyldt med artikler om den dårlige køkkenhygiejne i hjemmet eller på kollegier for unge. Det er derfor vigtigt at få og enkle regler om køkkenhygiejne er en del af undervisningen i hjemkundskab, men lad eleverne bestemme hvordan.

I opgaven skal eleverne lave film med Animoto til de yngre elever om gode hygiejne regler i køkkenet og samle deres film og nye viden på en fælles klasseblog i hjemkundskab. De små OBS tv-klip, vi kender fra DR, kan være en måde at angribe opgaven på, men lad eleverne selv lede efter andre måder at formidle gennem billeder. Hvordan gør man hygiejneregler til noget sjovt eller overraskende, som eleverne husker? Måske kan eleverne bruge andre virkemidler som fx gys?

Eleverne kan selv finde gode køkken-hygiejneregler på nettet, men Rådet for bedre hygiejne har en god oversigt (se nedenfor). Find selv flere regler på nettet. 

  • Sørg altid for at vaske hænder.

  • Sørg for at have et skærebræt til hver type fødevarer.

  • Hav altid en ren karklud. Skift den gerne dagligt.

  • Hold køleskabet rent og maden ordentligt indpakket.

  • Skyl frugt og grønt, og opvarm og køl det korrekt.


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Animoto

http://animoto.com/

Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå sammen i grupper på 3-4.

  2. Diskutér følgende hygiejneregler i køkkenet: Sørg altid for at vaske hænder. Sørg for at have et skærebræt til hver type fødevarer. Hav altid en ren karklud. Skift den gerne dagligt. Hold køleskabet rent og maden ordentligt indpakket. Skyl frugt og grønt, og opvarm og køl det korrekt. Kender I reglerne i forvejen? Overholder I dem? Kender I andre huskeregler fra køkkenet? Find flere på nettet.

  3. Nu skal I lave en informationsvideo til de yngre elever på skolen. Diskutér hvordan I vil formidle reglerne til de mindre elever fx dem i 5. klasse. Skriv et storyboard på post its og sæt dem op på væggen. Bliv enige om historien.

  4. Lav en animationsvideo i Animoto, hvor I kombinerer billeder og tekst samtidig med, I får budskabet frem. Brug humor, brug gys eller noget helt tredie.

  5. Test videoerne på hinanden i klassen og læg dem op på jeres fælles blog i hjemkundskab.

  6. Invitér en klasse på besøg til hygiejnekursus og snacks - og snak om reglerne efterfølgende.


Allerede færdig?

Find skønne opskrifter på nettet og læg dem op på jeres fælles klasseblog.

Forberedelse

  1. Snak om, hvad et storyboard er.