Land Art

Land Art er kunst skabt med og i naturen. I denne opgave skal eleverne finde masser af inspirerende og overraskende eksempler på Land Art på nettet. Herefter skal I selv igang med at skabe kunst i naturen og lave en online udstilling af jeres eget Land Art.
Fag: Billedkunst
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
09. november 2011

Intro til opgaven

Land Art er en helt speciel kunstform, som kan findes over det meste af verden. Kunstformen gør brug af vores globale og fælles materiale - naturen. Land Art-kunstneren former og modellerer naturen, så den kultiveres og bliver til nyt landskab på overraskende vis. Det er en kunstform, der er nem at forholde sig til, fordi det er noget kendt, som antager nye former og får os til at se det kendte på nye måder.

I denne opgave skal eleverne arbejde med Land Art som kunstform og udtryksmiddel med fokus på form og struktur. Eleverne vil se og opleve naturen på nye måder og reflektere over dét, de ser - er det kunst eller er det natur? Er det menneskeskabt eller naturskabt? 

Inspiration: Find masser af inspiration på den canadiske hjemmeside Land Art for Kids eller kig forbi den danske Land Art-kunster Jørn Hansens hjemmeside, hvor der er masser af billeder af Land Art. Måske er der endda en Land Art-udstilling i nærheden af jeres skole?

Sammen skal I finde mere viden og billeder om Land Art via Google Search på Smartboardet eller på computere, og til sidst skal I bruge Wordpress til at kreére jeres online Land Art-udstilling. 


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Brug Google Search, evt. på Smartboardet fælles i klassen, og kig på forskellige eksempler på Land Art fra hele verden. Læg mærke til skulpturernes titler. Snak om hvad der er specielt ved Land Art som kunstform.

  2. Gå sammen i grupper på 3 eller 4.

  3. Undersøg en strand, et grønt område, en lysning i skoven eller lignende i nærheden af jeres skole. Led efter finurlige mønstre, gemte steder, frøstande, sten, grene eller andet, der fanger jeres opmærksomhed.

  4. I skal nu indsamle materiale til jeres eget stykke Land Art. I kan f.eks. indsamle sten med samme form, masser af den samme frøstand, stilke, kviste, blade osv..

  5. Find en god plads, hvor I kan bygge jeres egen Land Art op.

  6. Hvad vil I bygge eller skabe? Kig på de materialer, I har indsamlet, og se hvilke farver og former, I bedst kan lide. Brug dem i jeres kustværk. I kan f.eks. lave mønstre af jeres materialer, én af jer kan lægge sig ned på jorden og de andre i gruppen kan lægge små sten som et omrids. Måske skal jeres kunstværk hænge på snore fra træ til træ?

  7. Nu skal I tage masser af billeder af jeres kunstværk. Tag billeder, hvor man kan se de specielle former og detaljer.

  8. Læg jeres billeder i en mappe på computeren og læg en udvalgt billedserie af de bedste billeder op på klassens billedkunst-blog. Forklar også på bloggen, hvilke materialer I har brugt. Husk at give kunstværket en god titel øverst.

  9. På klassen: Se på hinandens billeder på bloggen og snak om, hvad I ser. Hvordan er formerne? Runde, kantede, snørklede? Hvordan er overfladerne? Ru, hårde, spidse, bløde?


Allerede færdig?

Skriv en lille tekst eller digt til jeres billedserie. Invitér jeres forældre til online udstilling ved at sende dem et link på mail eller Facebook.

Forberedelse

  1. Opret en klasseblog til billedkunst, hvis I ikke allerede har en. Se hvordan i guiden til Wordpress her fra siden.

  2. Gennemgå opgavens trin med eleverne, inden I går ud i naturen.

  3. Husk snor, kamera og evt. andre praktiske ting til at kreére kunstværkerne.

Tip

Opret evt. et fælles online fotoalbum til klassen, evt. Picasa, så billederne nemt kan deles.