Lossepladsen

Naomi bor på en losseplads i Tegucicalpa i Honduras og vil gerne gå i skole. En lærer kommer forbi en gang om ugen, men desværre har han ingen undervisningsmaterialer med. Lav undervisningsmaterialer til de børn, der bor på lossepladsen.
Fag: Samfundsfag
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
01. february 2012

Intro til opgaven

Denne opgave eksperimenterer med velgørende innovation under overskriften Low Tech - High Impact. Opgaven er udarbejdet af FDF og Folkekirkens Nødhjælp og testet på FDF Landslejren i sommeren 2011. 

Opgaven er delt op i en situationsbeskrivelse, en udfordring og forslag til nogle materialer, som eleverne skal bruge til at løse udfordringen. I denne opgave gælder det om at sætte sig i pigen Naomis sted og løse en konkret mangel på undervisningsmaterialer. I løbet af opgaven skal eleverne udnytte deres innovationsevne til at problemløse i den tredie verden. 

I løbet af opgaven skal eleverne samtidig arbejde med digitale redskaber som Google Search og IfItWereMyHome til at finde flere informationer om Honduras og Wordpress til at samle og dokumentere alle ideerne i klassen. 


Redskaber, der skal bruges

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

IfItWereMyHome

http://www.ifitweremyhome.com/index/DK

Hvordan ville dit liv være anderledes, hvis du boede i Korea, Sverige eller Burundi? På IfItWereMyHome kan man let sammenligne to landes størrelse, spædbørnsdødelighed, arbejdsløshed, indtjening, strømforbrug og meget mere.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Situationen: Naomi bor på en losseplads i Tegucicalpa i Honduras. Her lever hun sammen med hendes familie af at samle skrald og sælge det til mellemhandlere, der køber det op. Hver dag pukler hun fra morgen til aften med at gennemrode de store affaldsbjerge for materialer, der kan bruges af andre. Hun spiser ofte de madrester, som andre har smidt ud. Som alle andre børn vil Naomi gerne gå i skole. Der er en lærer, der kommer forbi en gang om ugen, men desværre har han ikke undervisningsmaterialer med.

  2. Udfordringen: Lav undervisningsmaterialer til de børn, der bor på lossepladsen

  3. Materialer: Find skrald og andet materiale, der kan genbruges. Det kan fx være pap, papir, sten, kridt, colaflaske, plastikposer, dåser etc. Alt kan bruges.

  4. Nu skal I i gang med at skabe undervisningsmaterialer af det skrald, I har fundet. Gå sammen i grupper på 3 eller 4 og beslut hvilke fag I vil undervise i fx engelsk, matematik, idræt osv. Hvilket sprog taler de i Honduras? Brug Google Search og IfItWereMyHome til at blive lidt klogere på Honduras.

  5. Tag billeder af jeres ideer og materialer - helt fra start til slut, så I også viser processen.

  6. Læg jeres ideer op på jeres fælles klasseblog. Læg billeder og tekst op som indlæg på bloggen. I teksten kan I forklare jeres idé og hvordan det skal fungere som undervisningsmaterialer. Test evt. jeres materiale på klassekammeraterne.

  7. Fortæl om jeres idé til resten af klassen evt. hele skolen, hvis I har innovationsuge på skolen. Send også et link til bloggen til jeres venner og familie.


Allerede færdig?

Naomi er ikke den eneste, der har brug for hjælp. Find andre udfordringer, I ønsker at gøre noget ved. Det kan være i udlandet eller i Danmark.

Forberedelse

  1. Find skrald og andre materialer til at løse opgaven. Eleverne kan evt. samle ind nogle dage i forvejen.

  2. Opret en fælles klasseblog - lad evt. en eller flere elever klare opgaven.