Lys til lektier

Simon er 12 år gammel og bor i en landsby i Uganda. Han går i skole og efter skole hjælper han sin far i marken. Når Simon kommer hjem er det mørkt og han mangler lys til lektielæsning. Hjælp Simon med at skabe lys, så han kan læse lektier om aftenen.
Fag: Fysik/kemi
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
01. february 2012

Intro til opgaven

Denne opgave eksperimenterer med velgørende innovation under overskriften Low Tech - High Impact. Opgaven er udarbejdet af FDF og Folkekirkens Nødhjælp og testet på FDF Landslejren i sommeren 2011. 

Opgaven er delt op i en situationsbeskrivelse, en udfordring og forslag til nogle materialer, som eleverne skal bruge til at løse udfordringen. I denne opgave gælder det om at sætte sig i Simons sted og løse en konkret mangel på elektricitet. I løbet af opgaven skal eleverne udnytte deres innovationsevne til at problemløse i den tredie verden. 

I løbet af opgaven skal eleverne samtidig arbejde med digitale redskaber som Google Search og IfItWereMyHome til at finde flere informationer om Uganda og Wordpress til at samle og dokumentere alle ideerne i klassen. 


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

IfItWereMyHome

http://www.ifitweremyhome.com/index/DK

Hvordan ville dit liv være anderledes, hvis du boede i Korea, Sverige eller Burundi? På IfItWereMyHome kan man let sammenligne to landes størrelse, spædbørnsdødelighed, arbejdsløshed, indtjening, strømforbrug og meget mere.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Situationen: Simon er 12 år gammel og bor i en landsby i Uganda. Han går i skole og efter skole hjælper han sin far i marken, så familien kan dyrke jorden mest effektivt. Men når Simon kommer hjem til familiens hus kl. 18, er det allerede ved at blive mørkt. I Simons hus er der ikke noget strøm, så hvis Simon skal læse lektier, har han brug for en lampe. Han kan vælge at bruge en lille petroleumslampe, men det koster penge at købe petroleum og så forurener afbrænding af petroleum.

  2. Udfordringen: Hjælp Simon med at skabe lys, så han kan læse lektier om aftenen inde i huset, når solen er gået ned.

  3. Materialer: I skal selv finde materialer, der kan bruges fx et solpanel. Tal med jeres lærer om materialer.

  4. Find på en løsning, der kan hjælpe Simon, når det er blevet mørkt. Brug Google Search og IfItWereMyHome til at blive klogere på Uganda.

  5. Nu skal I teste jeres idé. Hvordan vil I hjælpe Simon? Fremlæg for klassen og diskutér, hvad der vil fungere bedst i Uganda. Tænk også på omkostninger. Måske er det nødvendigt at ændre på jeres idé.

  6. Tag billeder af jeres ideer og materialer - helt fra start til slut, så I også viser processen.

  7. Læg jeres ideer op på jeres fælles klasseblog i fysik. Læg billeder og tekst op som indlæg på bloggen. I teksten kan I forklare jeres idé og hvordan I vil skabe lys til lektielæsning.

  8. Fortæl om jeres idé til resten af klassen evt. hele skolen, hvis I har innovationsuge på skolen. Send også et link til bloggen til jeres venner og familie.


Allerede færdig?

Simon er ikke den eneste, der har brug for hjælp. Find andre udfordringer, I ønsker at gøre noget ved. Det kan være i den 3. verden eller i Danmark, tæt på jer.

Forberedelse

  1. Find materialer sammen med eleverne.

  2. Opret en klasseblog til fysik. Få evt. nogle elever til at gøre det.