Mad-O-Meter

Med FDB’s Mad-O-Meter får I opdaterede statistikker om spisevaner og indkøbsvaner over hele Danmark. Alle data er samlet i en lang række temaer. Gå på opdagelse i Mad-O-Meteret og bliv meget klogere på dig selv og forskelle i indkøbskurven.
Fag: Madkundskab
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
06. march 2012

Intro til opgaven

I opgaven skal eleverne anvende den opdaterede viden om os alle sammen, der ligger tilgængeligt i FDB's Mad-O-Meter. I første omgang skal de registrere deres egne spisevaner i løbet af en uge via Google Docs, analysere alle data og præsentere resultaterne for hinanden.

Nogle grupper tager sig af resultaterne fra morgenmaden, andre frokost, aftensmad og drikkevarer – og måske er det også en god idé at kigge nærmere på snackvaner i løbet af dagen. Dernæst skal de sammenligne deres egne tal med Mad-O-Meterets tal – følger de gennemsnittet eller kræver det andre temaer at beskrive klassen?

Eleverne skal arbejde med Google Docs og Excel og alt samles i en Prezi i løbet af opgaven.


Redskaber, der skal bruges

Google Docs

Google Docs

Med Google Docs kan man arbejde med tekstbehandling, regneark og præsentationer online. Filerne gemmes på nettet - derfor kan flere også arbejde samtidig i samme dokument, og I kan hele tiden se, hvad andre skriver og redigerer i.

Gå til guiden

Prezi

http://prezi.com/

Med Prezi kan du lave sjove og dynamiske præsentationer. Drop de gamle slides og lav i stedet én stor baggrund, hvor du placerer alt indhold og derefter laver en rækkefølge. Prezi er afløseren til Power Point.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Kig dig rundt omkring i FDB's Mad-O-Meter og find overraskende oplysninger om indkøbsvaner i dit område.

  2. Nu skal I i gang med at skabe jeres eget Mad-O-Meter i klassen. I en hel uge skal I notere ALT, I spiser. ALT! Brug jeres Google Docs til at notere, hvad I har spist hver dag, både mad, drikkevarer og snacks (én kolonne eller række pr. elev).

  3. Når ugen er omme, skal I i gang med at analysere jeres data.

  4. Del måltiderne op i mellem jer - én gruppe kigger på morgenmadsvaner, én gruppe på drikkevarer, én tredje på snackvaner osv. osv. Brug evt. Excel til behandling af jeres data.

  5. Præsentér jeres materiale og analyse i en prezi.

  6. Er der temaer fra FDB's Mad-O-Meter, I kan genkende? Er der opstået nye temaer i jeres undersøgelse?

  7. Fremlæg jeres resultater ved smartboardet for hele klassen. Diskutér jeres resultater.


Allerede færdig?

Find ud af hvad en antropolog laver. Hvad har det med denne opgave at gøre?

Forberedelse

  1. HUSK: I skal bruge en hel uge til dataindsamling, før den egentlige analyse går i gang.

  2. Introducér Excel, hvis eleverne ikke kender det i forvejen.

Tip

Opgaven kan kombineres med matematik.