Me draw on iPad

Brug skolens iPads til at skabe digital kunst. Del klassens værker med familie og venner ved at linke til klassens billedkunst-blog. Tag fint tøj på og hold fernisering både i klassen og på nettet!
Fag: Billedkunst
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
08. november 2011

Intro til opgaven

Tegne-app'en 'Brushes' åbnede en ny og anderledes verden for den engelske kunstmaler David Hockney. Hver eneste dag i de senere år har Hockney eksperimenteret og udført mindst 400 tegninger, først på sin iPhone og siden på sin iPad. På Louisiana, nord for København kunne man fra april til september i 2011 se mange af hans værker. 

I denne opgave skal I bruge skolens iPads til at skabe kunst på en ny måde, inspireret af David Hockneys eksperimenter og udstilling. Har I ikke iPads, så brug tegneprogrammer og Wordpress på skolens computere. Hockney er optaget af forbindelsen mellem øjet og hånden og denne inspiration anvendes i opgaven. Eleverne skal selv eksperimentere ved at tegne det nære og hverdagen. Favorittegningerne lægges op på klassens billedkunst-blog. Til slut kan eleverne selv være med til at planlægge en fernisering, både online og i klassen. 

Det er en god idé at opfordre eleverne til at tegne på deres smartphone i fritiden og blive ved med at uploade tegninger og værker til bloggen. Kan jeres klasse måske slå de 400 tegninger?


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå sammen 2 og 2, åbn tegneapp'en på jeres iPad og begynd at tegne. Måske kan I skiftes til at tegne f.eks. på tid, så I hver har 5 minutter, 1 minut eller 30 sekunder. I kan også tegne videre på hinandens tegninger på skift.

  2. Tegn din klassekammerat, der sidder ved siden af. Du har 5 minutter og bagefter er det din makkers tur, også med 5 minutter.

  3. Tegn dig selv. I har hver 3 minutter.

  4. Tegn en hændelse på skolen i dag eller en mindre ting, der har noget at gøre med hændelsen. I har hver 1 minut.

  5. Tegn din morgen. Det kan f.eks. være din udsigt fra morgenbordet, en mælkekarton eller lillesøster. I har begge god tid og må gerne hjælpe hinanden.

  6. Åbn Wordpress på iPad'en og læg jeres favoritbilleder op på klassens billedkunst-blog. I kan også sende billedet til jeres mail og bruge computeren til at lægge billedet op på bloggen. Husk at skrive en god overskrift og en lille tekst til billedet.

  7. Fortæl klassen om jeres billeder og arrangér en online eller offline fernisering for jeres venner og familie.


Allerede færdig?

Tegn dét du har lyst til og upload billeder til bloggen fra din telefon eller din computer. Måske har du lige 10 min. til at tegne i bussen hjem fra skole.

Forberedelse

  1. Download en tegneapplikation og Wordpress på alle iPads. Der findes mange gratis tegneprogrammer - aftal evt. med de andre billedkunstlærere om I vil købe netop Brushes-applikationen, som Hockney begyndte med.

Tip

Har I ikke iPads, så brug tegneprogram og Wordpress på skolens computere.