Medieanalyse med Twitter - engelsk

Twitter er en verden af tweets – altså små ’pip’. Følg med i opdateringerne fra politikere, kunstnere og nyhedsstationer. I denne opgave skal eleverne følge tweets i en uge, samle de mest opsigtsvækkende og vurdere kildernes troværdighed.
Fag: Engelsk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
19. august 2011

Intro til opgaven

Twitter giver IM, SMS og Facebook baghjul, når det handler om at broadcaste sine budskaber til mange og følge med i andres liv. Twitter er en verden af små, simple ’pip’, som i tilstrækkelige mængder kan give andre et forbavsende klart billede af, hvem man er og, hvad man laver. Det gode ved twitter er, at man hurtigt og kort kan fortælle om helt aktuelle oplevelser eller tanker - og mange tweeter flere gange om dagen. Dette skaber en nær forbindelse med de personer, som man følger.

Mange kendte, fra politikere som Barack Obama til musikere som Justin Bieber og ikke mindst sportsfolk, kan følges på Twitter. Det samme gælder de store internationale aviser, bl.a. den amerikanske avis The Times eller de britiske aviser The Guardian eller The independent. TV-stationer som BBC eller CNN har også mange forskellige twitter-feeds.

Når man laver en konto på Twitter, kan man selv sende små pip ud til dem, der vil lytte og følge alle dem, man synes er interessante.

Denne opgave findes også til dansk 7.-10. klasse


Redskaber, der skal bruges

Twitter

http://twitter.com/

Twitter er en mikrobloggingtjeneste, hvor man kan dele links og gode idéer med klassen og resten af Twitterverdenen. På Twitter kan man f.eks. følge Barack Obama og hver dag se, hvad han gerne vil fortælle verden på bare 140 tegn.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. I kan vælge at arbejde alene eller to og to.

  2. Vælg 1 – 3 nyhedsfeeds, celeb-feeds eller band-feeds og følg dem i en uge. Lav en kort beskrivelse på engelsk af de mest spændende eller overraskende tweets. Hvad skete der i ugens løb?

  3. Hvor troværdig er din/jeres kilde mon? Hvordan kan man være sikker på, at det virkelig ér bandet Muse eller forfatteren Stephenie Meyer, som skriver de tweets, man følger? Er det virkelig den rigtige Barack Obama eller Robert Pattinson, man har fundet, eller bare en tilfældig, som skriver i en berømtheds navn? Diskutér på engelsk og skriv jeres overvejelser ned.

  4. Præsentér jeres tweets og overvejelser om troværdighed for klassen. Når alle har præsenteret, kan I diskutere kildekritik på klassen. Hvordan kan man vide sig sikker på sine kilder fra nettet?


Allerede færdig?

Opret en blog med Wordpress (Find guiden i 'Redskaber') og fortæl om ugen der gik for den person eller avis, I fulgte. Leg selv avisredakation og digt lidt videre på de tweets, I har fundet, så der kommer nogle spændende blogindlæg ud af det. Supplér bloggen med billeder fra nettet og måske links til personens eller avisens officielle hjemmeside.

Forberedelse

  1. Opret en Twitterkonto og find nogle forskellige brugere, som kan være interessante at følge. Vis deres tweets fra den sidste uge til klassen (f.eks. på Smartboard). Det kan hjælpe eleverne til at blive inspireret til, hvem de ellers kan følge.