Opfind en iMobot

iMobot er et robotmodul, der kan sammensættes på utallige måder og blive til lige præcis den robot, du har brug for. I denne opgave skal eleverne bruge deres fantasi og tegne og fortælle om deres egen robot i billedkunst.
Fag: Billedkunst
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
09. november 2011

Intro til opgaven

Robotterne gør deres indtog i verden. Inden længe kan vi alle bygge vores egne små robotter, som kan hjælpe os, eller måske bare hygge om os, i hverdagen. Hvad med en bamse, der vinker eller giver en krammer, når den ser dig? 

I denne opgave skal eleverne kombinere viden om robotteknologi med en kreativ proces og komme med et konkret bud på et færdigt produkt. Først skal de have indblik i idéen bag iMobot - finde ud af hvordan den virker, og hvilke muligheder iMobotten giver os. Dernæst skal de i gang med diskussioner og skitser for at beskrive deres idé. Idéen skal præsenteres med en skitse i A3-størrelse samt en skriftlige beskrivelse. Ord og billeder lægges ud på klassens blog.

Inspiration: Se videoen om Byg saml-selv-robotter i undervisningen og hør opfinderen fortælle om iMobotten.


Redskaber, der skal bruges

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Læs blogindlægget "Byg saml-selv-robotter i undervisningen" og se videoen, hvor opfinderen Graham Ryland viser og fortæller om iMobot. Jeres lærer har links til indlæg og video. I kan måske se videoen på smartboardet.

  2. Gå sammen i grupper 2 og 2 og diskutér, hvad I synes, en robot skal kunne? Skal den hjælpe jer eller måske bare hygge om jer? Hvordan skal jeres robot se ud? Prøv jer frem med at tegne skitser med blyant.

  3. Når I har fundet frem til jeres iMobots endelige udseende og konstruktion, skal I tegne den op på A3-karton. Begynd med blyant, og når I er tilfredse, så gør den færdig med kul. Fiksér tegningen med Fixative.

  4. Giv jeres iMobot et navn.

  5. Hæng jeres tegninger op på væggen. Tag et foto eller flere af tegningen, så man kan se alle detaljer og finurligheder. Disse fotos bliver en del af jeres præsentation, så vær omhyggelig.

  6. Gå ind på klassebloggen. Læg billederne op og lav en beskrivelse af jeres iMobot, hvor I fortæller, hvad den kan og hvor den kan bruges. Husk en god overskrift.


Allerede færdig?

Lav en lille udstilling med jeres skitser og tekst. I kan også kreére en fin invitation og invitere familien til fernisering på skolen f.eks. via Facebook, hvor I kan dele jeres link til klassens blog.

Forberedelse

  1. Tjek at I har adgang til computere i billedkunstlokalet.

  2. Opret en klasseblog eller få en elev til at gøre det. Se hvordan ved at klikke på Wordpress her midt på siden.

  3. Husk skitsepapir, blyanter, A3-karton, kul og Fixative.