Overvågning i samfundet

Flere og flere steder vinder overvågning indpas og hjælper med at fange kriminelle, forhindre drukneulykker i svømmehaller og meget mere. Men er der også ulemper? Og hvor tæt på os selv er overvågningen?
Fag: Samfundsfag
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
10. august 2011

Intro til opgaven

Formålet med opgaven er at undersøge, hvor meget Danmark er influeret af overvågningstendensen. Hvordan kan man tale om overvågning ud fra etik og moral, og har overvågningen overhovedet den ønskede effekt? Med dette emne lægges der op til diskussion omkring overvågning af os selv som privatpersoner og nye mediers overvågningseffekt. Eleverne skal i grupper samle deres refleksioner i et mind map, som præsenteres og diskuteres på klassen.

Hent inspiration fra teknologirådets tema om overvågning og i artiklen omkring Apple, der overvåger din færden døgnet rundt. Del de to links med eleverne, så de kan bruge informationen i deres mind map.


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

MindMeister

http://www.mindmeister.com/da

Arbejd med fælles brainstorm og systematisering af idéer med MindMeister. Med dette redskab kan man oprette, dele og samarbejde i Mind Maps. Det færdige Mind Map kan downloades og bruges i opgaver og præsentationer.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå sammen i grupper på 3-4 og opret et mind map på MindMeister (mindmeister.com/da). Her skal I notere alle jeres tanker og idéer i løbet af opgaven.

  2. Diskutér, hvor i Danmark, der bruges overvågning og hvorfor. Notér jeres tanker.

  3. Hvilke teknologier bruges til overvågning? Søg efter teknologier til overvågning på Google. Ved søgningen falder I måske også over flere steder med overvågning i Danmark. Skriv også disse ned. Notér, i korte træk, hvordan de forskellige teknologier virker.

  4. Hvad er fordelene og ulemperne ved overvågning af befolkningen? Find konkrete eksempler på positive effekter af overvågning. Find konkrete eksempler på negative effekter af overvågning.

  5. Gør jer nogle etiske overvejelser omkring overvågning. Er det ok at overvåge, hvis folk ikke ved, at de bliver overvåget? Er det ok at overvåge, hvis folk ved, at de bliver overvåget? Hvorfor skal almindelige mennesker overvåges? Hvordan påvirker overvågningen privatlivet? Husk at besvare spørgsmålene med argumenter fremfor ja og nej. Måske er i uenige - få alle gruppens perspektiver og argumenter med.

  6. Hvad mener I, kan være årsager til, at der overvåges mere og mere? Ønsket om at opklare mere kriminalitet? 11. September 2001? Bandekrig? Andet? Hvorfor?

  7. Bliver I selv overvåget? Kan andre se jeres Facebook-profil eller følge jer på Twitter? Tjek opsætningen på jeres profiler. Tænker I over, at I ikke er helt private på de sociale medier? Hvad med smartphones og historierne om, at Apple ved hvor vi er hele tiden? Hvad med Facebook places? Gør vi det lettere for tyven at vide, hvornår vi ikke er hjemme? Hvad tænker I? Er der mon forskel på jeres holdninger til overvågning og jeres forældres? Hvordan? Hvorfor?

  8. Del jeres mind map med jeres lærer og resten af klassen.


Allerede færdig?

Overvåger du nogen? Hvad bruger du f.eks. Facebook, Twitter og andre sociale medier til? Kan det kaldes overvågning? Og hvad med TV? Kan reality programmer som Paradise Hotel og Big Brother kaldes overvågning? Søg eventuelt efter klip fra programmerne på Youtube og diskutér eksemplerne.

Hvad med internet på arbejdspladsen og i skolen. Er det ok at arbejdspladser og skoler bestemmer og overvåger, hvilke sites de ansatte, elever og lærere besøger? Hvorfor / hvorfor ikke? Er det ok, at arbejdsgivere tjekker en persons Facebook-side eksempelvist inden en jobsamtale? Hvorfor/hvorfor ikke?

Forberedelse

  1. Se på inspirationsmaterialet, der ligger som links i 'Intro til opgaven' og del det med eleverne. Bed eventuelt eleverne om at finde mere inspiration på forhånd, så de kommer hurtigt i gang.