På taljagt med gps

Lav et orienteringsløb til dine elever med Google Earth og lad eleverne finde poster med gps. Denne opgave kombinerer idræt og matematik, så både krop og hjerne får noget at bestille.
Fag: Idræt
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
30. november 2011

Intro til opgaven

Brug Google Earth til at planlægge et orienteringsløb i jeres lokalområde - se hvordan under 'Forberedelse' her til højre og brug guiden til Google Earth her fra siden (nedenfor denne tekst). Når du først har lavet ét løb, kan det jo genbruges mange gange, og du vil kunne lave et nyt på rekordtid.

Formålet med opgaven her er, at skabe engagement ved at kombinere matematikken med løb og naturoplevelser. Regnestykker er som oftest noget, der foregår på tavlen i klasseværelset, men her bruges naturen som platform for matematik og bevægelse.

Opgaven kombinerer idræt med matematik, når eleverne finder poster ved hjælp af gps og desuden får et regnestykke ved hver post. Hiv fat i klassens matematiklærer og få en række regnestykker, som kan løses på 2-5 minutter under åben himmel. Når grupperne kommer hjem, skal alle resultaterne lægges sammen, og har gruppen regnet rigtigt hver gang, vil det samlede resultat ramme en helt bestemt værdi - som måske udløser en lille præmie? De elever, som når først i mål og samtidig har regnet alle regnestykker rigtigt ud, vinder løbet.


Redskaber, der skal bruges

Google Earth

Google Earth

Med få klik giver Google Earth geografiske og kulturelle informationer fra hele verden. Udforsk verden i 3D og find billeder og informationer om forskellige lokationer og kulturelle attraktioner direkte på kortet.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Find sammen i grupper på 3-4 elever pr. gruppe.

  2. Indtast de første koordinater i gps’en og løb efter stedet.

  3. Når I kommer frem til første post, skal I regne et regnestykke ud og skrive resultatet på jeres ark.

  4. Fortsæt videre til de øvrige poster og regn alle posternes regnestykker ud.

  5. Løb i mål, læg alle jeres resultater sammen til ét tal og aflevér jeres ark med alle resultaterne (inkl. det samlede) til jeres lærer.

  6. Tillykke! I har nu gennemført en taljagt - mon I kom først og har regnet rigtigt undervejs?


Forberedelse

  1. Åbn Google Earth og find det sted, hvor løbet skal starte - skriv koordinaterne ned.

  2. Fortsæt med at finde koordinater til alle poster.

  3. Forbered et regnestykke pr. post eller få klassens matematiklærer til at hjælpe.

  4. Løb ruten før undervisningen og hæng et regnestykke i en plastiklomme ved hver post.

  5. Giv hver gruppe et ark med koordinaterne til hver post og god plads til at skrive regnestykker og resultater.

  6. Sørg for at alle grupper har en gps eller en mobil med gps til løbet.