Penge i hverdagen

Penge er en grundlæggende del af vores samfund. Vi bruger dem hele tiden, men hvad bruger vi dem på? Eleverne arbejder med regneark og blogs, når de regner på og reflekterer over, hvad de egentligt bruger penge på.
Fag: Matematik
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
10. august 2011

Intro til opgaven

I en tid, hvor alle råber finanskrise, hvor banker krakker og "Luksusfælden" får flere og flere deltagere, er det måske mere relevant end nogensinde at arbejde med privatøkonomi. Opgaven giver eleverne en bredere forståelse for, hvad ting koster, hvad et budget er, og hvordan ens indkøb påvirker ens samlede økonomi. Det handler også om at se fremad - hvad vil man gerne have råd til i fremtiden, og hvordan vil man gerne kunne leve.

Eleverne arbejder med regneark, procentudregninger og sammenligninger og får mulighed for at reflektere over, hvad de egentligt bruger penge på.


Redskaber, der skal bruges

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Google Docs

Google Docs

Med Google Docs kan man arbejde med tekstbehandling, regneark og præsentationer online. Filerne gemmes på nettet - derfor kan flere også arbejde samtidig i samme dokument, og I kan hele tiden se, hvad andre skriver og redigerer i.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Find eksempler fra dit eget liv, hvor du for nylig har brugt penge. Det kan være på et par nye bukser, din telefonregning, en fødselsdagsgave eller noget helt andet.

  2. Brug Google Docs regnearket. Prøv at lave nogle forskellige sammenligninger. Se f.eks. på prisen på to forskellige par bukser, som du har overvejet at købe. Kunne du have sparet penge ved at købe dem et andet sted? Hvor meget? Hvor meget er det i procent? Har du tidligere kikket på bukserne – og er de faldet eller steget i pris siden?

  3. Du kan herefter gå skridtet videre og sætte købet af bukserne op imod dit månedlige budget. De fleste banker har en budgetudregner - kopier evt. denne adresse ind i browseren: http://www.amagerbanken.dk/privat/unge/laeg_dit_budget. Prøv at udregne, hvor stor en del købet udgør af dit månedlige budget.

  4. Lav nu et indlæg på klassens fælles blog, hvor du fremlægger dit regnestykke og dine overvejelser omkring det.

  5. Efterhånden som klassen lægger indlæg på bloggen, kan du begynde at sammenligne dine egne køb med andres – og samtidig også din økonomi mod deres. Kan du lære noget af at se på de andres økonomi og budget? Hvad kunne du godt tænke dig at ændre i dit eget budget? Opdater dit indlæg eller skriv et nyt.


Allerede færdig?

Undersøg hvordan du bedst laver en opsparing. Bestem dig for et bestemt månedligt beløb, som du vil sætte til side og undersøg, hvordan du bedst får pengene til at blive til flere. Kig på renter fra forskellige banker, obligationer og aktier. (Se f.eks. på penge.dk) Sammenlign dit afkast med den risiko, du løber. Hvilken opsparingsmodel vil passe dig bedst og hvorfor?

Forestil dig, at du skal købe en lidt større og dyrere ting, f.eks. en ny cykel, et tv eller en computer. Du har ikke pengene, så du skal se på forskellige finansieringsmuligheder. Opstil så mange måder, du kan komme på, til hvordan dit nye indkøb skal finansieres og sammenlign herefter, hvad det samlet kommer til at koste dig. Kig på bankers forbrugslån, finansieringsaftaler (fra f.eks. Fona og Expert), quick-lån og sms-lån (som f.eks mobillan.dk og leasy.dk), og opstil det hele i et regneark på Google Docs - lav et link til dit regneark i bloggen. I regnearket skal du afdække, hvor meget du skal låne, hvad den årlige rente lyder på, hvor lang tid lånet løber over, samt hvor meget du ender med at have betalt, når hele lånet er betalt af.

Forberedelse

  1. Opret en fælles blog til kassen. Se hvordan i guiden til Wordpress. Her kan alle elever logge ind med samme brugernavn og password.

  2. Sørg evt. for at eleverne på forhånd har en Google-konto og dermed adgang til Google Docs. Se hvordan i guiden til Google Docs.