Reklame og idéudvikling 2.0

Kan man opfinde en indkøbsvogn, der selv scanner varerne ved kassen? Eller en app til sin smartphone, der kan oversætte en hunds gøen? Lad elevernes unikke idéer og koncepter spire frem med Prezi og brug de sociale medier og 'guerilla marketing' til branding.
Fag: Dansk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
01. march 2012

Intro til opgaven

I denne opgave skal eleverne finde på sjove, skæve og innovative produkter, som de selv, eller nogen de kender, vil købe. Det kan være helt nye produkter eller kombinationen af to eller flere allerede eksisterende produkter. Eleverne skal identificere et behov for f.eks. en indkøbsvogn, der selv scanner varerne ved kassen (en idé udviklet på Enggårdsskolen i Billund på baggrund af en irritation over en typisk indkøbssituation). Brug andre hverdagssituationer til at identificere behov for nye idéer og nye produkter. Eleverne skal bruge Prezi til brainstorm og konceptudvikling, hvor de har mulighed for at samarbejde om idéer, tekst, billeder og video. Til pitch og præsentation af ideerne kan elevere bruge Animoto eller WIX. 

I opgaven skal eleverne også arbejde med markedsføring, sociale medier og 'guerilla marketing', når de planlægger deres reklamestrategi. Man kan f.eks. brug Facebook til at skabe opmærksomhed om produktet, men hvad skal der til, før vi deler et link eller en video på Facebook? Skal det være sjovt? Skal vi kunne vinde noget? Find inspiration til markedsføring i præsentationen fra Enggårdsskolen i Billund, hvor 7. årgang arbejde med produktudvikling, reklamer og branding en hel dag. I præsentationen kan I også kan finde eksempler på guerilla marketing. 


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Prezi

http://prezi.com/

Med Prezi kan du lave sjove og dynamiske præsentationer. Drop de gamle slides og lav i stedet én stor baggrund, hvor du placerer alt indhold og derefter laver en rækkefølge. Prezi er afløseren til Power Point.

Gå til guiden

Animoto

http://animoto.com/

Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.

Gå til guiden

WIX

http://www.wix.com/

Med WIX kan I lave jeres egne hjemmesider af meget høj kvalitet. Med Wix Express når I hurtigt frem til et godt resultat. Med Wix Editor har I masser af redigeringsmuligheder. Brug WIX til klassens hjemmeside eller udvikl hjemmesider til jeres virksomhed i projektugen.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Se præsentationen fra Enggårdskolen på klassen og snak om idéudvikling, kombination af produkter, guerilla marketing, Facebook osv.. Find mere information med Google Search.

  2. Find sammen i grupper på 3 eller 4.

  3. Opret jer i Prezi, lav en ny prezi og del den med de andre i gruppen.

  4. Brainstorm løs på jeres egne idéer og skriv det hele ned i prezi'en - skriv så mange idéer, som muligt.

  5. Vælg den bedste idé!

  6. Beskriv idé og målgruppe. Find billeder og video til jeres præsentation og måske vigtigst af alt - find et godt navn.

  7. Lav en markedsføringsstrategi: Beskriv målgruppen, og hvordan I vil skabe opmærksomhed omkring jeres produkt? Hvor og hvordan vil I reklamere?

  8. Præsentér idé, målgruppe, produkt og markedsføringsstrategi for jeres klassekammerater.


Allerede færdig?

Lav en reklamefilm af billeder og lyd i Animoto og præsenterér jeres nye koncept for klassen. Send evt. videoen som link til venner eller forældre. Eller lav jeres egen hjemmeside i WIX.

Forberedelse

  1. Vælg evt. et tema: Fremtidens tøj, fremtidens køleskab eller grøn energi.

  2. Alle elever kan oprette sig som bruger af Prezi derhjemme på forhånd.