Ser du X Factor?

Masser af mennesker følger X Factor fredag aften kl. 20 på DR 1. Andre har slet ikke TV. I denne opgave skal I registrere jeres eget og andres mediebrug og præsentere resultaterne for hinanden. Bliv klogere på alt fra avislæsning til nyhedsstrømmen på Facebook.
Fag: Dansk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
24. february 2012

Intro til opgaven

I denne opgave skal eleverne registrere deres eget mediebrug i en hel uge. De skal notere alle medier, de anvender i løbet af en uge. Hvor læser de nyheder? Hvilke tv-programmer ser de? Er der et særligt radioprogram, de lytter til? Følger de bestemte blogs på nettet? osv osv. Alt noteres i forbrug i minutter under medietyper som tv, web, radio, aviser, film osv osv. 

Men ikke nok med det. Eleverne skal også registrere andres mediebrug - gerne fra en anden generation end deres egen. Måske kan de få deres mor eller far til at registrere deres mediebrug i en hel uge eller også kan de indhente besvarelser på et spørgeskema ved hjælp af det digitale redskab Google Forms. 

Opgaven kommer således til at dreje sig om deres eget mediebrug, men også forskelle i mediebrug. Derfor er det også nødvendigt at arbejde med begrebsafklaring indledningsvist - hvilke medier findes der i mediebilledet og hvilke er interessante at undersøge i dansk sammenhæng?

 

 


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Google Forms

http://docs.google.com

Med Google Forms kan man let lave flotte spørgeskemaer og quizzer. Del dem ud online via mail, facebook eller din blog og få et hurtigt overblik over alle besvarelserne. Redskabet giver mulighed for at eleverne kan samarbejde online.

Gå til guiden

Prezi

http://prezi.com/

Med Prezi kan du lave sjove og dynamiske præsentationer. Drop de gamle slides og lav i stedet én stor baggrund, hvor du placerer alt indhold og derefter laver en rækkefølge. Prezi er afløseren til Power Point.

Gå til guiden

Animoto

http://animoto.com/

Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Brug en uge (7 dage fra mandag til og med søndag) på at notere jeres mediebrug i minutter. Hvad læser I på nettet, hvilke udsendelser ser I på TV, hvilke radioudsendelser lytter I til?

  2. Gå sammen i grupper og find ud af, hvad ordet "medier" betyder? Hvor mange forskellige medietyper kan I notere? Kan I samle dem under nogle forskellige overskrifter fx nyhedsmedier? Brug Google Search.

  3. Lav en oversigt over, hvor mange minutter I bruger på forskellige typer af medier (udregnet i procent). Kan I beskrive jer selv ud fra en række overskrifter fx unge gider ikke læse avis? Unge læser nyheder via Facebook? Passer dét? Find selv på andre overskrifter, gerne sjove eller overraskende.

  4. Nu skal I i gang med at undersøge andre end jer selv - og helst nogen på jeres forældres alder eller ældre. Lav et spørgeskema i Google Forms, der spørger ind til mediebrug i minutter. Fx hvor meget TV ser de og hvad ser de i TV?

  5. Analyser jeres resultater og præsentér dem i procent, som ved jeres egne tal. Prøv at formulere overskrifter, der passer på jeres forældres generation fx Far vil have sin søndagsavis.

  6. Saml alle resultater og billeder af fx medietyper i en Prezi præsentation og diskutér, det I er kommet frem til.


Allerede færdig?

Lav en visuel præsentation i Animoto, hvor I fortæller om jeres resultater og pointer.

Forberedelse

  1. Undersøg begrebet medietyper og find nogle eksempler frem på forskellige medier. Lad eleverne byde ind med deres egne forslag.