Simon har sukkersyge

Simon er 13 år og bor i en fattig landsby i Tanzania. Han har desværre fået sukkersyge og har brug for at opbevare sin insulin køligt. Hjælp Simon med en løsning, der kan opbevare insulinen så køligt som muligt, så længe som muligt.
Fag: Fysik/kemi
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
01. february 2012

Intro til opgaven

Denne opgave eksperimenterer med velgørende innovation under overskriften Low Tech - High Impact. Opgaven er udarbejdet af FDF og Folkekirkens Nødhjælp og testet på FDF Landslejren i sommeren 2011. 

Opgaven er delt op i en situationsbeskrivelse, en udfordring og forslag til nogle materialer, som eleverne skal bruge til at løse udfordringen. I denne opgave gælder det om at sætte sig i drengen Simons sted og løse en konkret mangel på nedkølingsmuligheder i landsbyen. I løbet af opgaven skal eleverne udnytte deres innovationsevne til at problemløse i den tredie verden. 

I løbet af opgaven skal eleverne samtidig arbejde med digitale redskaber som Google Search og IfItWereMyHome til at finde flere informationer om Tanzania og Wordpress til at samle og dokumentere alle ideerne i klassen. 


Redskaber, der skal bruges

IfItWereMyHome

http://www.ifitweremyhome.com/index/DK

Hvordan ville dit liv være anderledes, hvis du boede i Korea, Sverige eller Burundi? På IfItWereMyHome kan man let sammenligne to landes størrelse, spædbørnsdødelighed, arbejdsløshed, indtjening, strømforbrug og meget mere.

Gå til guiden

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Situationen: Simon er 13 år og bor i en fattig landsby i Tanzania. Han har desværre fået konstateret sukkersyge (diabetes type 1) og skal hver dag tage insulin for at undgå at han bliver mere syg og få alvorlige komplikationer af sygdommen. Hvis han ikke får insulin med regelmæssige mellemrum, så kan han blandt andet risikere at blive blind - og får han slet ikke insulin, vil han dø. Heldigvis har Simon mulighed for at få insulin, men desværre har Simon og hans familie ikke mulighed for at opbevare insulinen køligt. Det betyder, at insulinen både virker i kortere tid og har mindre effekt.

  2. Udfordringen: Lav en løsning, der sikrer at Simon kan opbevare sin insulin så køligt som muligt, så længe som muligt.

  3. Materialer: I bestemmer selv i gruppen, hvilke materialer I vil bruge. Snak evt. med jeres fysiklærer om materialer.

  4. Nu skal I teste jeres idé. Hvordan vil I hjælpe Simon? Hvordan virker jeres materialer nedkølende? Fremlæg for klassen og diskutér, hvad der vil fungere bedst i Tanzania. Tænk også på omkostninger.

  5. Tag billeder af jeres ideer og materialer - helt fra start til slut, så I også viser processen.

  6. Læg jeres ideer op på jeres fælles klasseblog i fysik. Læg billeder og tekst op som indlæg på bloggen. I teksten kan I forklare jeres idé og hvordan det skal fungere som nedkøling for insulinpræparater.

  7. Find information om Tanzania og sukkersyge via Google Search. Brug også IfItWereMyHome til at sammenligne Tanzania og Danmark.

  8. Fortæl om jeres idé til resten af klassen evt. hele skolen, hvis I har innovationsuge på skolen. Send også et link til bloggen til jeres venner og familie.


Allerede færdig?

Simon er ikke den eneste, der har brug for hjælp. Find andre udfordringer, I ønsker at gøre noget ved. Det kan være i den 3. verden eller i Danmark.