Skønne fotofejl

Hvornår har du sidst checket din mobiltelefon for skønne fotofejl? Lad eleverne bruge deres egne fejlfotos som grundlag for billedanalyse i dansk. Billederne og analysen inspirerer til digte eller små historier, som udgives på klassens egen blog.
Fag: Dansk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
28. november 2011

Intro til opgaven

Denne opgave er udviklet i samarbejde med vores Fremtidslaboranter.

I opgaven skal eleverne udtrykke sig i billeder og tekst med udgangspunkt i deres egne skønne fotofejl fra mobiltelefonen. Billedet, der er opstået ved en tilfældighed, gemmer, som det komponerede billede, måske også på en historie eller dele af en historie. Brug billedet som udgangspunkt for en billedanalyse, som I diskuterer på i grupper eller på klassen - måske ved smartboardet, hvis I har sådan ét. Lad analysen inspirere til at skrive digte eller små historier, der lægges op på klassens blog. Har eleverne ikke allerede en blog til dansk, så lad dem oprette én, som I kan bruge fremadrettet til produktioner i dansk. 

Eleverne har også mulighed for at samle flere skønne fotofejl i en lille Animoto-film og tilføje tekst fra deres digte eller historier. Hvis der er ekstra tid, så lad dem også arbejde med lydsiden og lægge filmen op på Youtube, før de deler med resten af klassen.


Redskaber, der skal bruges

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Animoto

http://animoto.com/

Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.

Gå til guiden

YouTube

http://www.youtube.com/

YouTube er en populær og gratis webportal, hvor man frit kan uploade sine egne videoklip og se andres. På YouTube kan du finde tv-klip, musikvideoer, private optagelser fra folks baghaver og verdens brændpunkter og meget mere.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå sammen i små grupper og kig billederne igennem på jeres mobiltelefoner.

  2. Find en god fotofejl, som I vil analysere enten i grupper eller sammen på klassen.

  3. Lav først en beskrivelse af billedet. Kig godt efter komposition, farver, elementer, lys, skygge, linjer, bevægelser, perspektiv, størrelsesforhold osv..

  4. Lav dernæst en fortolkning af billedet. Hvad kommer I til at tænke på, når I ser på billedet? Hvilken stemning har billedet? Hvilken historie eller hvilke ord kommer I til at tænke på?

  5. Brug ordene til hver især at skrive et digt eller en lille historie. Find en god titel eller overskrift.

  6. Læg jeres billede og tekst op på klassens blog. Fortæl de andre om jeres analyse og tekstarbejde ved smartboardet.

  7. Har I mange fotofejl på mobiltelefonen, så lav en lille Animoto film. Brug også teksten fra jeres digt eller historie i filmen. Har I ekstra tid, så læg lyd, der passer til, på filmen.


Allerede færdig?

Læg jeres fotofejl og digt eller historie op på jeres Facebook-profil og få jeres venner til at gøre det samme.