Spil jer igennem fysikkens principper

Vandkraft, elektromagnetisme, solenergi, varmeledere, tyngdekraft... Fysikken har mange vigtige principper og kræfter, som man skal lære at kende. I denne opgave skal eleverne spille sig til viden om de forskellige elementers kraft.
Fag: Fysik/kemi
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
26. october 2011

Intro til opgaven

I fysik kommer man rundt omkring mange emner f.eks. tyngdekraft, vindkraft, vandkraft, solenergi, elektriske ledere, varmeledere og elektromagnetisme. Det er alle interessante emner, men de kan være svære at formidle på en engagerende og spændende måde. Denne opgave tager udgangspunkt i online spillet Launchball, som fungerer ud fra nogle simple principper og kommer rundt om alle de ovennævnte emner.

Eleverne skal starte med at gennemføre så mange baner som muligt i Launchball. Efterfølgende skal de gå sammen i mindre grupper, og notere i Google Docs, hvordan de forskellige elementer kom til udtryk i spillet, hvordan de hjalp med at flytte kuglen i Launchball og hvordan det kunne det lade sig gøre. Reflektionerne diskuterer I afslutningsvist på klassen. Hvis I har lyst til at arbejde videre med Launchball, er der mulighed for, at eleverne selv konstruerer baner til hinanden.


Redskaber, der skal bruges

Launchball

Launchball

Launchball er et online spil, som udfordrer elevernes viden om det naturvidenskabelige felt. Spillet er sjovt og lærerigt og muliggør en legende tilgang til at arbejde med principper fra fysik og kemi.

Gå til guiden

Google Docs

Google Docs

Med Google Docs kan man arbejde med tekstbehandling, regneark og præsentationer online. Filerne gemmes på nettet - derfor kan flere også arbejde samtidig i samme dokument, og I kan hele tiden se, hvad andre skriver og redigerer i.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Start med at åbne Launchball i din browser og åbn derefter Google Docs i en ny fane. Åbn et nyt dokument, så du er klar til at tage noter.

  2. Nu skal du gennemføre så mange baner i Launchball som muligt på en time. Start med 'Warm up'-banerne og fortsæt derefter til de lidt sværere 'levels'. Undervejs, som du kommer igennem banerne, skal du notere i Google Docs, hvad de forskellige klodser og elementer, du ser og bruger i banerne, kan, og hvorfor de hjælper med at flytte kuglen i Launchball.

  3. Når der er gået en time, skal I gå sammen i mindre grupper med 2-3 i hver. Jeres lærer har måske forberedt grupperne til jer.

  4. Del jeres Google Docs-dokumenter med hinanden og saml ét dokument med de resultater og forklaringer, som I bliver enige om. Hvilke kræfter er I stødt på? Tyngdekraft, vindkraft, vandkraft, solenergi, elektriske ledere & varmeledere, elektromagnetisme eller andre? Hvordan er de forskellige kræfter kommet til udtryk i spillet, og hvordan har de hjulpet med at flytte kuglen i Launchball - hvordan kunne det lade sig gøre?


Allerede færdig?

Hvis du er hurtigt færdig med opgaven, så prøv selv at konstruere en bane i Launchball og giv baneudfordringen til en af dine klassekammerater, som også er blevet færdig. Han/hun kan lave måske også nå at lave en bane til dig samtidig.

Forberedelse

  1. Snak om de forskellige kræfter på klassen på forhånd, eller forbered et handout med en kort beskrivelse af dem.

  2. Lav eventuelt grupper på forhånd med 2-3 elever i hver, så de ved, hvem de skal være sammen med, efter at have spillet i en time.

  3. Du kan prøve selv at gennemføre 'Warm up' banerne. På den måde kan du hjælpe eleverne, hvis de sidder fast. Gør det kun, hvis du har tid - eleverne kan sikkert komme igennem banerne selv.

Tip

Der er mange baner i Launchball, og man bliver fanget af det! Det kan være svært at nå igennem alle baner på et modul, så afsæt evt. mere tid til opgaven eller giv eleverne spillet for som lektie.