Studietur med hjemmeside og podcast

Tag de digitale redkaber med i rygsækken, når I drager på studietur. Lad eleverne dokumentere deres oplevelser, mens I er afsted og gennemarbejde al det indsamlede materiale fra turen, når I kommer hjem igen.
Fag: Dansk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
10. august 2011

Intro til opgaven

Opgaven går ud på at dokumentere jeres studietur og alle de ting, I besøger og oplever på turen. Der ligger opgaver både før, under og efter turen for eleverne. Dokumenteringen skal forberedes, udføres og efterfølgende videreformidles. Eleverne får således mulighed for at arbejde systematisk med dokumentation af oplevelser og ny viden.

Dertil arbejdes med design, hjemmesideopbygning og behandling og deling af oplevelser og viden. Til sidst får eleverne i grupper hver deres hjemmeside, hvor al viden fra turen samles.

Forløbet starter hjemme i klassen, hvor eleverne skal forberede sig på emnerne og oprette konti til de digitale redskaber, som de skal anvende på turen. Det kan være en god idé, at give hver elevgruppe et overordnet emne at arbejde med på turen. Det kan også være udemærket, at alle elever indsamler viden på alle områder, så I får forskellige vinkler.
Når I er afsted, skal eleverne lave små podcasts omkring, hvad de oplever. Hjemme på skolen igen skal det sidste dokumenteres, og de skal designe deres hjemmeside og indhente information og viden fra de andre grupper.


Redskaber, der skal bruges

AudioBoo

http://audioboo.fm

AudioBoo kan kaldes lydenes YouTube. Med AudioBoo kan du nemlig uploade dine egne lydoptageser og høre andres. Brug det til at lave radioindslag fra studieturen og til at arbejde med mundtlig formidling.

Gå til guiden

Flavors.me

http://flavors.me/

På Flavors.me kan I samle alle klassens online-aktiviteter på én hjemmeside, som I selv designer. Brug det f.eks. til at samle klassens billeder fra Flickr, indlæg på Wordpress-bloggen og bogmærker fra Diigo.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå I grupper på 2-4. Inddel gerne grupperne sådan, at mindst én i hver gruppe har en smartphone.

  2. Inden jeres studietur, skal I oprette en AudioBoo-konto og lave jeres første 'Boo' omkring, hvad I forventer jer af studieturen: Hvad vil I gerne se og opleve, og hvordan vil I medvirke til, at det bliver en god tur? På jeres smartphone henter I også AudioBoos app. Den skal I bruge på turen.

  3. Opret også en Flavors.me konto. Giv den en relevant titel i forhold til jeres studietur og det emne, som I skal arbejde med. Sørg også for at jeres Flavors.me bliver designet lidt, men husk, at I sikkert tager billeder på turen, som I også kan bruge på siden.

  4. Tilføj jeres AudioBoo-konto via RSS til jeres Flavors.me. Nu burde jeres først Boo dukke op på siden.

  5. Når I er afsted på studieturen, skal I løbende lave nye Boos via jeres smartphone, når I oplever noget nyt. Sørg for at jeres Boos bliver en dokumentation af, hvad I har lært om de forskellige ting, som I besøger.

  6. Når I kommer hjem fra studieturen, skal I til næste time tjekke, at alle jeres Boos er kommet på Flavors.me-siden. Derefter skal I opdatere jeres side med relevant tekst omkring turen.

  7. I skal også lave et eller flere indlæg om jeres emne på klassebloggen og sørge for, at bloggen også automatisk bliver opdateret på jeres Flavors.me. På den måde får I også alle de andres indlæg på jeres Flavors.me. Jeres lærer har login til bloggen.


Allerede færdig?

Opret en Flickr-konto på flickr.com og overfør de bedste billeder fra jeres tur. Indsæt jeres Flickr-konto på jeres Flavors.me.

Forberedelse

  1. Opret en fælles klasseblog på Wordpress. Husk at eleverne skal bruge dine oplysninger til at logge ind - så brug gerne en klasse-email.

Tip

I har brug for en smartphone i hver gruppe.