Tag et billede af vinden!

Har du prøvet at google ordet 'vind'? Så ved du allerede, at skærmen fyldes af vindmøller i lange baner. Giv eleverne en udfordring - lad dem tage billeder og finde på slogans, der viser vinden på en helt ny måde.
Fag: Dansk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
10. august 2011

Intro til opgaven

I den virkelige verden, i virksomheden lige ved siden af jeres skole, handler det hver dag om, at formidle kendte og mindre kendte temaer på nye og overraskende måder. Eleverne er, som digitale indfødte, storforbrugere af billeder gennem musik, film, computerspil og internettet. Elevernes "medfødte" erfaring med visuelle udtryk ville være guld værd i enhver virksomheds kommunikationsafdeling. Lad eleverne få øjnene op for styrken i at kunne visualisere. Lad dem arbejde seriøst med visualisering, idéudvikling og slogans.

Opgaven går ud på at arbejde eksperimenterende med formidling af et tema gennem billeder og slogans. Hvilken historie vil man fortælle? Hvilket slogan skal være det sidste nye, som vi alle husker? Vær med til at vise nye måder at beskrive vinden og saml det hele i en Animoto-film. Send jeres film til redaktionen her på Fremtidslaboratoriet, så sender vi de bedste, sjoveste eller mest overraskende videre til Vestas.


Redskaber, der skal bruges

Animoto

http://animoto.com/

Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.

Gå til guiden

Sumo Paint

http://www.sumopaint.com/home/

Sumo Paint er et online tegneprogram med simple redskaber. Derudover er Sumo Paint også et community for alle med interesse for at udfolde sig kreativt. Lav tegninger, redigér billeder og del dine værker med andre.

Gå til guiden

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå sammen i grupper på 3-4. Forestil jer, at I faktisk arbejder i Vestas kommunikationsafdeling.

  2. Brainstorm over visuelle elementer, der kan vise vinden. En vindmølle viser f.eks. vinden - men kan man ikke vise vinden på en anden måde?

  3. Find billeder på Google, der på en eller anden måde har med vind at gøre, eller fotografér selv. En af jer har sikkert en mobiltelefon, der kan tage gode billeder - så er det bare om at gå i gang. At arbejde med idéudvikling og billeder er, og skal være, en leg. Gennem den eksperimenterende leg opstår idéerne. Men husk endelig også at være seriøse, så I får et godt resultat.

  4. Når I har samlet alle billeder, kan I evt. bruge Sumo Paint, til at redigere i billederne.

  5. Find på nye slogans til vindmølleindustrien. VESTAS bruger lige nu sloganet "It means the world to us". Hvad vil I foreslå? Hvilke billeder passer godt til jeres slogans?

  6. Lav en film ud af jeres billeder og slogans med Animoto. I kan bruge forskellige skabeloner fra Animoto eller lave jeres eget udtryk. Det er også muligt at lægge lyd på filmen - skal det være musik eller måske lyden af vind?

  7. Vis filmen til klassen og fortæl om idéen bag. Hvilken historie vil I gerne fortælle? Hvilket slogan og hvilke billeder husker jeres puplikum? Hvorfor? Hvorfor skal vindmølleindustrien bruge netop jeres video?

  8. Send jeres Animoto-film til redaktionen, så vil vi vise de sjoveste og bedste til Vestas.


Allerede færdig?

Find på andre temaer og andre brancher, der kunne være sjove at arbejde sammen med og give en hjælpende hånd med det visuelle udtryk. Hvad ville I finde på, hvis det handlede om "brød"?

Forberedelse

  1. Sørg for at der er nok mobiltelefoner med kamera til alle grupper. Ellers har eleverne sikkert nogle digitalkameraer derhjemme. Bed eleverne om at medbringe de nødvendige kabler til at overføre billederne til computeren.

Tip

Det er en fordel, hvis det blæser lidt den dag, hvor I vil lave denne opgave.