Tag på skattejagt med gps!

Brug elevernes mobiltelefoner eller skolens gps’ere til at tage på skattejagt i natur/teknik. Opgaven handler om navigation, som bliver både sjovt, udfordrende og spændende med geocaching.com, der anvendes af skattejægere i alle aldre over hele verden.
Fag: Natur/teknologi
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
30. november 2011

Intro til opgaven

I denne opgave skal eleverne bruge 'global positioning system' (gps) til at tage på skattejagt i lokalområdet tæt på skolen. 

Gps gør det muligt at navigere rundt i verden ved hjælp af mobiltelefoner eller skolens gps-navigationsudstyr. På geocaching.com finder eleverne koordinaterne på skatte, eller 'caches', som de hedder, tæt på jeres skole, indtaster koordinaterne på f.eks. mobiltelefonen og tager så afsted på skattejagt. Når skatten er fundet, skal eleverne dele sine erfaringer med resten af verden på geocaching.com.

Opgaven lægger op til, at man arbejder videre med viden om flere former for navigation. Hvordan fungerer gps-systemet, og hvordan fungerer et kompas? 


Redskaber, der skal bruges

Geocaching

http://www.geocaching.com

Med Geocaching.com kan I tage på skattejagt i den virkelige verden lige udefor. I kan finde 'caches' med gps i geografi- eller idrætsundervisningen eller lægge skatte ud til hinanden på lokalhistoriske steder som en del af historieundervisningen.

Gå til guiden

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Gå sammen i grupper, der skal på skattejagt sammen.

  2. Gå ind på geocaching.com og opret en brugerkonto. På siden kan I læse om de grundlæggende regler for geocatching. F.eks. skal I huske en lille ikke-forgængelig ting til at lægge i cachen, hvis I vil have cachens skat med hjem.

  3. Søg efter en cache tæt på jeres skole. Find gerne flere og aftal at I begynder forskellige steder. Læg mærke til ”hints” (ledetråde), som hjælper jer på vej. Print evt. de sidste fem kommentarer til den cache, som I vil finde.

  4. Indtast gps-koordinaterne på mobiltelefonen eller gps'en - nu kan skattejagten begynde. Når I kommer tæt på cachen, skal I kigge godt efter. Måske hjælper ledetrådene?

  5. Når I har fundet cachen, skal I skrive i logbogen - skriv f.eks. brugernavn, dato og klokkeslæt.

  6. Hvis I tager den lille skat, som ligger i cachen, skal I huske at lægge noget igen (notér i logbogen).

  7. Når I kommer hjem igen, skal I logge ind på geocaching.com og fortælle om jeres tur.


Allerede færdig?

Brug Google Search til at finde ud af hvordan gps-systemet virker, og hvordan et traditionelt kompas fungerer. Måske har I et kompas på skolen, som I må prøve. Find billeder og forklaringer på nettet omkring funktionaliteten og del jeres viden med klassen.

Forberedelse

  1. Kontrollér at der er mobiltelefoner i klassen med indbygget gps eller andet gps-udstyr tilgængeligt på skolen.

  2. Sørg for at alle grupper har et skriveredskab med på turen til at skrive cachens logbog.

Tip

I kan også vælge at lave et stjerneløb og give eleverne nye caches at lede efter i forskellige geografiske retninger.