Teknologi for sjov?

Kan man printe sin egen mad? Eller lade gæsterne på dansegulvet producere strøm til diskoteket? I denne opgave skal eleverne selv finde sjove og utraditionelle måder at bruge teknologi i hverdagen.
Fag: Natur/teknologi
Klassetrin: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
18. november 2011

Intro til opgaven

En 3D printer, som I ser på billedet, kan bestilles hjem via internettet for en overkommelig pris, og det giver os almindelige forbrugere mange og nye muligheder. Nu kan vi printe, ikke kun i 2D, men også i 3D. Hvad skal vi bruge printeren til? Skal vi printe vores egen mad? Vores personligt designede smykker? Reservedele? Elektronik?

I denne opgave skal eleverne selv være med til at finde sjove teknologier og selv formulere, hvad de skal bruges til. I løbet af opgaven skal eleverne søge på nettet og samle tekst og billeder i en blog. Hvis de har mere tid, kan de præsentere deres forretningsidé på en elektronisk plakat lavet i Glogster. Lad evt. eleverne lave salgstaler for deres idé ved SmartBoardet, hvis I har et i klassen. 

Inspiration:

Læs her om 3D printerensko, der producerer strøm til din smartphone og se videoen om Sustainable Dance Club, hvor gæsterne selv producerer energien til lys og lyd.


Redskaber, der skal bruges

Google Search

www.google.com

Det er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Gå til guiden

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

Glogster

Glogster

Med Glogster kan I lægge pap, lim og farvekridt på hylden for en stund og i stedet skabe online plakater, der kombinerer tekst, billeder, video, grafik og lyd. Brug Glogster som et unikt præsentationsværktøj i f.eks. dansk, engelsk og billedkunst.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Få jeres lærer til at fortælle om dansegulvet, der producerer strøm og snak om 3D printeren på klassen.

  2. Gå sammen i grupper på 2 og 2 og brug Google Search til at finde andre sjove eksempler på ny og forunderlig teknologi.

  3. Opret en blog i Wordpress og skriv jeres eksempler ind i bloggen. Husk billede og forklaring. I kan begynde med 3D-printeren og dansegulvet, så er I allerede i gang.

  4. Når I har fundet nogle eksempler, skal I finde på gode idéer til brug. Hvad skal vi bruge de nye opfindelser til? Kan man f.eks. bruge teknologien bag dansegulvet andre steder end på et diskotek? Og hvad kan man bruge 3D-printeren til, hvis nu alle havde sådan én derhjemme. Eller du måske bare havde en.

  5. Fortæl jeres lærer og klassen om de teknologier, I har fundet på nettet og hjælp hinanden med at finde på flere måder at bruge de nye opfindelser på. Kan man tjene penge på jeres idé? Hvordan?


Allerede færdig?

Har jeres gruppe en god forretningsidé, så lav en salgsplakat i Glogster. Plakaten skal fortælle om jeres produkt, pris og hvor man kan købe den. Kan jeres plakat lokke kunderne til?

Forberedelse

  1. Læs artiklerne under Inspiration og fortæl eleverne om 3D-printeren, sko og dansegulv. Opret evt. en fælles klasseblog, så eleverne kommer hurtigere igang med at blogge.