Tekstanalyse af blogs

På nettet er der mange, der blogger om alt mellem himmel og jord - alt fra den personlige blog om patchwork til den politiske blog på Christiansborg. I denne opgave skal eleverne kigge nærmere på bloggen som genre og blive klogere på indhold og muligheder.
Fag: Dansk
Klassetrin: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner
Udarbejdet af:
Senest opdateret:
02. february 2012

Intro til opgaven

Det sværeste ved at blogge er at blive ved! Alligevel er der masser af mennesker verden rundt, der kaster sig over denne disciplin. Og der anslås at være over 100 mio. af slagsen! I denne opgave skal vi kigge nærmere på nogle udvalgte blogs, der repræsenterer et bredt udsnit af indhold og afsendere. 

En blog (eller weblog) er en hjemmeside, som opdateres jævnligt med korte tekster (indlæg eller poster) med den nyeste øverst. Der er ofte mulighed for, at læserne kan kommentere de enkelte indlæg. Indholdet kan variere fra det personligt dagbogsagtige til det politisk debatterende eller tematiske. En blog er ofte knyttet til en person, men kan også deles af en større gruppe. Den, der skriver/redigerer en blog, kaldes en blogger (kilde: Wikipedia). 

I løbet af opgaven foretager eleverne en klassisk tekstanalyse, men forholder sig også til andre og nyere problemstillinger, der opstår i kølvandet på en ny genre. Fx kan man stille det spørgsmål, om bloggen i sig selv er mere demokratisk end andre genrer som f.eks. novellen? 

I opgaven skal eleverne selv arbejde med blogging via Wordpress og diskutere genren i Todaysmeet. 

Nedenfor er der en liste med forskellige blogs, hvor I kan begynde tekstanalysen. 

Find gerne flere og måske andre typer af blogs. Måske følger I selv nogle blogs. 

 


Redskaber, der skal bruges

Wordpress

http://wordpress.com/

En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.

Gå til guiden

TodaysMeet

http://www.todaysmeet.com/

På TodaysMeet kan I oprette et online rum, hvor klassen kan kommentere på undervisning, præsentationer eller projektfoløb, mens det foregår. Brug det ved fremlæggelser og til at kommunikere i løbet af projektugen.

Gå til guiden

Klar, parat, start!

  1. Vælg tre blogs fra listen.

  2. Det, der står på bloggen, er din tekst ligesom en novelle eller anden genre. Læs uddrag af alle blogs og prøv at få et overblik over teksten via følgende spørgsmål:

  3. Hvilken tekst er der tale om? Beskriv de særlige kendetegn, der karakteriserer en blog. Hvordan ser bloggen ud? Er der reklamer på? Hvordan spiller tid en rolle i bloggen?

  4. Hvem er skribenten? Kan I karakterisere afsenderen? Kan I karakterisere modtageren?

  5. Hvad fortælles der om i teksten? Hvad skriver forfatteren om? Har bloggen et formål? Hvad kommenterer læserne? Er det vigtigt med kommentarer? Hvor mange følger bloggen og er trofaste læsere? Find også ud af, hvad en blogosfære er.

  6. Hvordan er sproget? Bliver der brugt særlige virkemidler (alvor, humor, slang etc.)? Hvad er fordelingen mellem billeder og tekst?

  7. Hvad er din vurdering af teksten? Hvad er din personlige mening? Hvordan oplever du teksten? Er der noget, du lægger mærke til?

  8. Læg din karakteristik op som blogindlæg på din egen blog. Du kan organisere dine blogindlæg ud fra spørgsmålene og samle det hele i en kategori, der hedder blogging eller tekstanalyse.

  9. Diskutér genren med dine klassekammerater og lærer via TodaysMeet.


Allerede færdig?

Hvilke blogs læser I selv? Fortæl hinanden, hvad I interesserer jer for og find gode blogs til hinanden. I kan også vælge at oprette en blog selv om alt fra ballet til boksning.