Her kan du dykke ned i Fremtidslaboratoriets opgaver. I alle opgaverne bruges digitale redskaber, som vi har lavet en guide til. Vælg fag og evt. klassetrin nedenfor. God fornøjelse.

Søg i opgaver

LoL i timerne

Brug computerspil som Leagues og Legends eller Runescape i danskundervisningen. Lær spillet at kende med Wikispaces, lav sportsreportager i Audioboo eller analysér computerspil generelt i Wordpress.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Sæt strøm til tallene

Formelsamlinger og regler i matematik er ofte tørre tal på et stykke papir, men i denne opgave kan eleverne selv bestemme. Lav Jørgen Clevin film om den anvendte matematik, tegneserie om tabeller i hverdagen eller optag forklaringer på Audioboo.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Dykning i dansk

Gå på opdagelse i bøgerne med snorkel og dykkerbriller - også før du læser den. I denne opgave skal eleverne vælge skønne bøger og dykke ned i ordene. Ikke noget med 20 spørgsmål fra læreren, men i stedet med Mindmeister, Wordpress og spillekort med udfordringer på.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Klamme karklude

Vi bruger masser af penge på samtalekøkkener og kogebøger, men det står skidt til med hygiejnen i køkkenet. Tag kampen op med de klamme klude og lad eleverne i overbygningen lave OBS videoer til eleverne i de mindre klasser. Brug humor, gys eller noget helt tredje.

Emne: Madkundskab
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hvem spiser hvem?

Hvem spiser hvem i skoven, i havet eller i byen? Beskriv forskellige fødekæder i Toondoo eller Animoto og bliv klogere på begreber som økosystem, kødædere og nedbrydning. Lav også fødekæder med jer selv i.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Cupcake Cirkus

Lav jeres eget Cupcake Cirkus i hjemkundskab. Eksperimentér med smag i klassen og find inspiration til nye kager på Pinterest. Måske kan I åbne jeres Cupcake Café til skolefesten i løbet af foråret?

Emne: Madkundskab
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Skattejagt med QR

QR koder kan eleverne sagtens selv lave - i papir eller, som på billedet, i en hæklet udgave. Brug koderne til skattejagt rundt i lokalområdet eller på skolen og invitér forældre og søskende til QR kode-test. Husk at medbringe smartphone.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Spis "ukrudtet"

Vi har i mange år overset naturens mange spiselige råvarer, der gror frit omkring os, men nu har de fået en hovedrolle i den danske gastronomi. Lad eleverne gå på jagt i "ukrudtet" og find nye råvarer til hjemkundskab.

Emne: Madkundskab
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Ser du X Factor?

Masser af mennesker følger X Factor fredag aften kl. 20 på DR 1. Andre har slet ikke TV. I denne opgave skal I registrere jeres eget og andres mediebrug og præsentere resultaterne for hinanden. Bliv klogere på alt fra avislæsning til nyhedsstrømmen på Facebook.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Einstein i køkkenet

I Danmark er vi stolte af at have verdens bedste kok og restaurant. Disse resultater er ikke opnået ved at følge en kogebog slavisk, men ved at lege sig frem. Lad eleverne eksperimentere sig frem til nye retter.

Emne: Madkundskab
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Mad-O-Meter

Med FDB’s Mad-O-Meter får I opdaterede statistikker om spisevaner og indkøbsvaner over hele Danmark. Alle data er samlet i en lang række temaer. Gå på opdagelse i Mad-O-Meteret og bliv meget klogere på dig selv og forskelle i indkøbskurven.

Emne: Madkundskab
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Spis dit skrald

Hvert år smider hver dansker mere end 63 kg mad i skraldespanden og supermarkedet flere tons mad. Mad som sagtens kunne være spist. Lær eleverne om ansvarlighed og madspild i forbindelse kreativitet i hjemkundskab.

Emne: Madkundskab
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Tekstanalyse af blogs

På nettet er der mange, der blogger om alt mellem himmel og jord - alt fra den personlige blog om patchwork til den politiske blog på Christiansborg. I denne opgave skal eleverne kigge nærmere på bloggen som genre og blive klogere på indhold og muligheder.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hold geden tør

Belg Mamo bor i Uganda. Han har fået en ged af Folkekirkens Nødhjælp og kan nu give sine børn mælk. Hjælp Belg Mamo med at bygge et gedehus, så geden ikke bliver syg i regntiden.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Flyt vand

Familien Ubuntu bor i en landsby i Zambia, men de mangler rent drikkevand. Nu har de endelig fået en brønd i landsby, men de mangler et system til at pumpe vandet op fra brønden. Hjælp familien med et pumpesystem, så de kan få rent drikkevand.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Rose og markedspladsen

Rose har sin egen køkkenhave i Zambia og sælger grøntsagerne i nabobyen. Hjælp Rose med at komme hurtigt til markedet, så hun kan få en god plads og dermed en god pris.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Lys til lektier

Simon er 12 år gammel og bor i en landsby i Uganda. Han går i skole og efter skole hjælper han sin far i marken. Når Simon kommer hjem er det mørkt og han mangler lys til lektielæsning. Hjælp Simon med at skabe lys, så han kan læse lektier om aftenen.

Emne: Fysik/kemi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Oversvømmelse i Bangladesh

Hvert år i regntiden bliver Bangladesh ramt af massive oversvømmelser og ofte bliver husene skyllet væk af vandmasserne. Familien Nuakhalis hjem er skyllet bort og I skal hjælpe dem med at komme i sikkerhed.

Emne: Idræt
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Simon har sukkersyge

Simon er 13 år og bor i en fattig landsby i Tanzania. Han har desværre fået sukkersyge og har brug for at opbevare sin insulin køligt. Hjælp Simon med en løsning, der kan opbevare insulinen så køligt som muligt, så længe som muligt.

Emne: Fysik/kemi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Lossepladsen

Naomi bor på en losseplads i Tegucicalpa i Honduras og vil gerne gå i skole. En lærer kommer forbi en gang om ugen, men desværre har han ingen undervisningsmaterialer med. Lav undervisningsmaterialer til de børn, der bor på lossepladsen.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Bliv SMS forfatter

Tager elevernes mobiltelefoner meget fokus i undervisningen? Så bryd reglerne om, at mobiltelefonen skal blive i lommen og brug elevernes nysgerrighed til at undervise dem i kunsten at skrive noveller. I denne opgave skal I nemlig skrive dem på SMS!

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Test hinanden med Doodle

Brug det digitale redskab Doodle til at teste hinandens viden om fx kemi. Eleverne skal både lave testen og efterfølgende sende den ud i klassen. Test gerne hinanden på tid!

Emne: Fysik/kemi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Klods Hans i storbyen

Hvad sker der, når Klods Hans flytter til storbyen? Prinsessen på ærten og Klods Hans tager en skæv drejning, når eleverne kaster sig ud i nyfortolkninger med tegneserieredskabet ToonDoo.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Kunst i Berlin

Den tyske kunstner Birgit Kinder samler både humor og historie i det kendte værk med trabanten i centrum. Brug internettet til at rykke lidt tættere på Berlin i tysktimerne.

Emne: Tysk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Aus bei mit nach...

Det tyske sprog er fyldt med regler - så der er mere end nok at huske på. I denne opgave bruger eleverne digitale redskaber til at hjælpe hinanden med at huske alle reglerne.

Emne: Tysk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

20 spørgsmål til professoren

Mesterånden Akinator kan gætte, hvem du tænker på! Lad eleverne øve deres tyskkundskaber med Akinator, der ud fra 20 spørgsmål skal gætte den person, som eleverne har i tankerne.

Emne: Tysk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Hverdagen som tegneserie

Med ToonDoo kan eleverne lave deres egne tegneserier. I denne opgave skal eleverne lave tyske tegneserier om deres hverdag. Ved hjælp af ToonDoo kan man sammensætte figurer, baggrunde, små finurlige billeder og tekst.

Emne: Tysk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Bauhaus

Bauhaus er også noget helt andet end et byggemarked! Undersøg Bauhaus-traditionens produktdesign, arkitektur og grafisk design i tysk. Eleverne samler det hele på en blog og bruger Bauhaus-typografien til design af både blog og en Glogster-plakat.

Emne: Tysk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hverdagen som tegneserie

Med ToonDoo kan eleverne lave deres egne tegneserier. I denne opgave skal eleverne lave engelske tegneserier om deres hverdag. Ved hjælp af ToonDoo kan man sammensætte figurer, baggrunde, små finurlige billeder og tekst.

Emne: Engelsk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Skønne fotofejl

Hvornår har du sidst checket din mobiltelefon for skønne fotofejl? Lad eleverne bruge deres egne fejlfotos som grundlag for billedanalyse i dansk. Billederne og analysen inspirerer til digte eller små historier, som udgives på klassens egen blog.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hurtigt frem til de gode kilder

Ville det ikke være rart, hvis de gode kilder kom helt automatisk? Det gør de med Scoop.it! I denne opgave samler eleverne inspiration og information til f.eks. projektopgaven.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Bryd reglerne!

Bryd reglerne og leg med udvikling af nye regler og spil. I denne opgave skal eleverne skubbe og flytte grænserne for, hvad der kan lade sig gøre, og hvad man må i et spil.

Emne: Idræt
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Billedanalyse med Kiosko

Tænk hvis man kunne stille alverdens avisforsider op ved siden af hinanden og analysere ligheder og forskelle. Det kan man med Kiosko. Brug det digitale redskab til billedanalyse i dansk.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Husk fejlen!

De matematiske discipliner er fyldt med regler og en masse at huske på. I denne opgave hjælper eleverne hinanden med at huske alle de typiske fejl - og hvordan det nu er, man gør det rigtigt.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

20 spørgsmål til professoren

Mesterånden Akinator kan gætte, hvem du tænker på! Lad eleverne øve deres engelskkundskaber med Akinator, der ud fra 20 spørgsmål skal gætte den person, som eleverne har i tankerne.

Emne: Engelsk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Facit = 10

Hvorfor skal eleverne altid finde facit? Tag facit med hjemmefra og gør matematik til en leg med Mindmeister og Smartboard.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Land Art

Land Art er kunst skabt med og i naturen. I denne opgave skal eleverne finde masser af inspirerende og overraskende eksempler på Land Art på nettet. Herefter skal I selv igang med at skabe kunst i naturen og lave en online udstilling af jeres eget Land Art.

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Opfind en iMobot

iMobot er et robotmodul, der kan sammensættes på utallige måder og blive til lige præcis den robot, du har brug for. I denne opgave skal eleverne bruge deres fantasi og tegne og fortælle om deres egen robot i billedkunst.

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

En giftig Glogster

Rød fluesvamp er uden tvivl verdens smukkeste svamp - og Smølferne bor der! Lad eleverne kreére interaktive plakater med dette smukke motiv og eksperimentere med at kombinere billede, komplementære farver, tekst og lyd i Glogster.

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Hit med kunsthistorien!

Tate Museum i London har reserveret et hjørne til børn og deres kunsthistorier. Brug kunsten til at få elevernes egne kunsthistorier frem og del dem med resten af verden. I kan oprette jeres egen kunstblog eller dele hos Tate Kids.

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Me draw on iPad

Brug skolens iPads til at skabe digital kunst. Del klassens værker med familie og venner ved at linke til klassens billedkunst-blog. Tag fint tøj på og hold fernisering både i klassen og på nettet!

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Reklame og idéudvikling 2.0

Kan man opfinde en indkøbsvogn, der selv scanner varerne ved kassen? Eller en app til sin smartphone, der kan oversætte en hunds gøen? Lad elevernes unikke idéer og koncepter spire frem med Prezi og brug de sociale medier og 'guerilla marketing' til branding.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Når snerlen blomstrer 2.0

'Når snerlen blomstrer' er, sammen med filmen 'Tro, håb og kærlighed', klassiske værker i danskundervisningen. Denne opgave bruger digitale redskaber til at give et nyt bud på arbejdet med klassikeren.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Mal bare ovenpå!

Asger Jorn gjorde dét! Per Kirkeby gør det! Maler oven på andres malerier og skaber nye, ironiske og humoristiske malerier. Lad dine elever prøve selv med Sumo Paint!

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Teknologi for sjov?

Kan man printe sin egen mad? Eller lade gæsterne på dansegulvet producere strøm til diskoteket? I denne opgave skal eleverne selv finde sjove og utraditionelle måder at bruge teknologi i hverdagen.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Spil jer igennem fysikkens principper

Vandkraft, elektromagnetisme, solenergi, varmeledere, tyngdekraft... Fysikken har mange vigtige principper og kræfter, som man skal lære at kende. I denne opgave skal eleverne spille sig til viden om de forskellige elementers kraft.

Emne: Fysik/kemi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Avisforsider med et twist

Medierne smelter sammen og formidlingsmulighederne udvides konstant. Men avisforsiderne online ligner fortsat papirudgaven utrolig meget. Lad eleverne byde ind på, hvordan de online avisforsider kan sælge nyhederne på nye og interaktive måder.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

På taljagt med gps

Lav et orienteringsløb til dine elever med Google Earth og lad eleverne finde poster med gps. Denne opgave kombinerer idræt og matematik, så både krop og hjerne får noget at bestille.

Emne: Idræt
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Forklar matematikken med Animoto-film

Hvordan ganger og dividerer man? Lad eleverne lave små film af billeder, tekst og evt. video med Animoto, hvor de hjælper hinanden på vej med matematikken.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Tag på skattejagt med gps!

Brug elevernes mobiltelefoner eller skolens gps’ere til at tage på skattejagt i natur/teknik. Opgaven handler om navigation, som bliver både sjovt, udfordrende og spændende med geocaching.com, der anvendes af skattejægere i alle aldre over hele verden.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Lav plakater om fremtidens teknologier

Med Glogster kan man lave online plakater, der kombinerer medier og udtryksformer. I denne opgave skal eleverne researche, tænke kreativt og sammensætte en flot plakat omkring et teknologisk område, som kommer til at præge vores liv i fremtiden.

Emne: Engelsk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Skriv en robinsonade

Tag dine elever med på eventyr og og lad dem prøve kræfter med robinsonade-skrivning. Eleverne arbejder med historieopbygning, persongallerier og fantasi, mens historierne folder sig ud i bloggen.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Gestapo og gps - på skattejagt i historie

Flyt historieundervisning ud af klasselokalet med geocaching. Lad eleverne lede efter skatte, der er forbundet til et stykke Danmarkshistorie og dele deres egen viden om stedet i logbogen til næste geocacher. Skattene findes ved hjælp af gps og ledetråde.

Emne: Historie
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Gå på skattejagt i hele verden

Find kulturelle skatte fra hele verden, uden at betale flybilletten. I denne opgave udforsker og undersøger eleverne forskellige dele af verden, og indhenter informationer fra de steder de besøger via Google Earth.

Emne: Geografi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Robotter i hverdagen

Er robotter kun legetøj? I denne opgave skal eleverne undersøge, hvad robotter og robotteknologi er og finde eksempler på anvendt robotteknologi fra hele verden. Og hvad med de etiske overvejelser, når robotterne inviteres ind i vores hverdag?

Emne: Fysik/kemi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Nu skal vi Haiku

Haiku er en japansk lyrikform. Lad eleverne udfolde sig kreativt inde for Haiku-genrens faste rammer. Bliv inspireret i naturen og del digtene med verden på bloggen. Hvad sker der, når man formidler en klassisk genre gennem nutidens medier?

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Skriv en fantastisk historie

De fleste børn elsker Harry Potter og hans magiske verden. Så hvorfor ikke lade børnene selv prøve kræfter med fantasy-genren? Lad eleverne skrive fantastiske historier i engelsk. Med Storyjumper er tegnsætning, dialog og historieopbygning en leg.

Emne: Engelsk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Skriv et engelsk essay om skønne fejltagelser

Essays er en klassisk genre, som egner sig godt til engelsk skriftlig fremstilling. Pust nyt liv i genren og kombinér det skriftlige arbejde med digitale redskaber. Lad eleverne researche, lave associationsøvelser, læse højt og blogge på engelsk.

Emne: Engelsk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Medieanalyse med Twitter - engelsk

Twitter er en verden af tweets – altså små ’pip’. Følg med i opdateringerne fra politikere, kunstnere og nyhedsstationer. I denne opgave skal eleverne følge tweets i en uge, samle de mest opsigtsvækkende og vurdere kildernes troværdighed.

Emne: Engelsk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Skriv et essay om skønne fejltagelser

Essays er en klassisk genre, som alle skoleelever skal arbejde med i dansk. Pust nyt liv i genren og kombinér det skriftlige arbejde med digitale redskaber. Lad eleverne researche, lave associationsøvelser og blogge.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Future living

På billedet er Fremtidens Hus fra 1929 af Arne Jacobsen og Flemming Lassen, men har du tænkt over hvordan du selv bor i fremtiden? Hvordan ser vores huse ud, og hvad betyder ny teknologi for vores hverdag i fremtiden?

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Visualisér historiske perioder

Et billede siger mere end 1000 ord og er ikke mindst meget nemmmere at huske. I denne opgave går eleverne på opdagelse i historiske perioders visuelle udtryk, når de søger efter billeder og samler dem i præsentationsvideoer.

Emne: Historie
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Samarbejd om en historie-wiki

I denne opgave skal eleverne sammen finde informationer om en historisk begivenhed, organisere dem i en wiki og lave en Prezi-præsentation. Der arbejdes med historisk viden, online research, kildekritik, hjemmesideopbygning og præsentation på én gang.

Emne: Historie
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

WindMade

WindMade er en ny forbrugermærkning, der giver garanti for, at produktet er produceret ved hjælp af vindenergi. Lad eleverne researche på mærkets betydning, sammenligne med ’Fairtrade’ og give bud på god markedsføring af WindMade.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Tag et billede af vinden!

Har du prøvet at google ordet 'vind'? Så ved du allerede, at skærmen fyldes af vindmøller i lange baner. Giv eleverne en udfordring - lad dem tage billeder og finde på slogans, der viser vinden på en helt ny måde.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Engagerende fremlæggelser

TodaysMeet er et virtuelt rum, hvor eleverne kan skrive kommentarer løbende - f.eks. i løbet af præsentationer og oplæg. Brug det til at samle spørgsmål og kommentarer lige, når de dukker op og få mere og bedre feedback på fremlæggelserne.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Billedmanipulation

Med Sumo Paint kan eleverne arbejde kreativt med billedredigering og -manipulation. Eleverne får hands-on-erfaring med, hvordan og hvor nemt de selv og medierne kan manipulere billeder. Brug erfaringen til en livlig diskussion på klassen.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Studietur med hjemmeside og podcast

Tag de digitale redkaber med i rygsækken, når I drager på studietur. Lad eleverne dokumentere deres oplevelser, mens I er afsted og gennemarbejde al det indsamlede materiale fra turen, når I kommer hjem igen.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Vores forældres arbejde

Med Animoto kan man let lave flotte videoer ud af billeder. Denne opgave er en øvelse i interviewteknik, video- og tekstformidling samt blogging på én gang. Eleverne laver flotte videoer om deres forældres arbejde.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hurtig på aftrækkeren - research

GODMORGEN! Væk dine morgentrætte elever med en god omgang lyn-research. 15 min og så er det tid til at være kildekritiske i fællesskab. Denne opgave stiller krav til elevernes researchevne og kildekritiske sans.

Emne: Historie
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Musikkens tider – fra folkeviser til Lady Gaga

Hvornår begyndte man at spille rockmusik? Hørte man musik i middelalderen? Hvornår levede Elvis? Lad eleverne udvide deres musikalske horisont og lave en wiki, der giver overblik over musikkens historie.

Emne: Musik
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Lav din egen ringetone

Med Aviary Roc Music Creator kan man lave simple musikkompositioner og opleve effekten af, af ændre på f.eks. tempo og takter. I denne opgave skal eleverne lave deres egen ringetone beståede af både en melodi og en underliggende rytme.

Emne: Musik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Lav en elektromagnet

Elektromagnetismen blev opdaget ved et tilfælde i 1820 af H.C Ørsted. En ”beautiful mistake”, der kom til at danne grundlag for bl.a. telefonen. I denne opgave laver eleverne selv en elektromagnet og dokumenterer processen i en Prezi-præsentation.

Emne: Fysik/kemi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Kroppens organer

Lær menneskets organer at kende og undersøg, hvad der får kroppen til at fungere. Det hele sker virtuelt i Googles Body Browser-univers, hvor eleverne kan komme meget tæt på en faktisk hands-on-erfaring med kroppens mange lag.

Emne: Biologi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Overvågning i samfundet

Flere og flere steder vinder overvågning indpas og hjælper med at fange kriminelle, forhindre drukneulykker i svømmehaller og meget mere. Men er der også ulemper? Og hvor tæt på os selv er overvågningen?

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hvad nu hvis jeg boede i...

På Ifitweremyhome.com kan man gå på opdagelse i alverdens levevilkår. Lad eleverne sammenlign deres eget liv her i Danmark med livet i f.eks. Ghana eller Singapore. Sæt hverdagen i perspektiv på en sjov og lærerig måde.

Emne: Geografi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

På fornavn med grundstofferne

I denne opgave løser eleverne små konkrete opgaver omkring grundstofferne i det periodiske system. Svarene findes ved at gå på opdagelse i PTable - et interaktivt periodisk system med masser af facts.

Emne: Fysik/kemi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Spot dine udstrækningsøvelser

I denne opgave identificerer eleverne de muskler, der skal strækkes ud efter endt træning ved hjælp af Body Browsers virtuelle krop. Zoom ind på kroppen og gå på opdagelse i menneskets avancerede maskineri.

Emne: Idræt
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Kroppens knogler

Lær kroppens knogler at kende og undersøg, hvordan kroppen er opbygget. Det hele sker virtuelt i Googles Body Browser-univers, hvor eleverne kan komme meget tæt på en faktisk hands-on-erfaring med kroppens mange lag.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Matematik i hverdagen

Hvis man vil, kan man opleve matematikken overalt i vores hverdag. Brug dagligdagen til at finde overraskende regnestykker over f.eks. indkøb, tidsforbrug eller tilbagelagte afstande og dokumentér det hele i en fælles blog.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Penge i hverdagen

Penge er en grundlæggende del af vores samfund. Vi bruger dem hele tiden, men hvad bruger vi dem på? Eleverne arbejder med regneark og blogs, når de regner på og reflekterer over, hvad de egentligt bruger penge på.

Emne: Matematik
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Lav en historie-wiki

I denne opgave arbejdes der med historisk viden, online research, kildekritik og hjemmesideopbygning på én gang. Eleverne skal sammen finde informationer om en historisk begivenhed og organisere dem i en wiki.

Emne: Historie
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Medieanalyse med Twitter

Twitter er en verden af tweets – altså små ’pip’. Følg med i opdateringerne fra politikere, kunstnere og nyhedsstationer. I denne opgave skal eleverne følge tweets i en uge, samle de mest opsigtsvækkende og vurdere kildernes troværdighed.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Research med digitale spørgeskemaer

I denne opgave skal eleverne researche på et emne ved at udsende et online spørgeskema. Spørgeskemaet danner baggrund for en efterfølgende rapport om emnet - f.eks. unges mediebrug eller pengeforbrug.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Medieanalyse af demokrati

Hvordan skaber og forandrer de digitale medier politiske institutioner, bevægelser og identiteter? Lad eleverne brainstorme, researche og organisere resultaterne, mens de jonglerer med hele fire digitale redskaber.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Sammenligning af internationale nyheder

Med redskabet Kiosko kan man hurtigt få overblik over alverdens aviser. Lad eleverne finde aktuelle nyheder, sammenligne fremstillingen og overveje, hvorfor der er forskel i de journalistiske fremstillinger.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Find flere Beautiful Mistakes

Viagra, der i dag er en millionforretning, blev faktisk udviklet ved en fejl i jagten på et hjertepræparat. Der arbejdes med research og præsentationer, når eleverne finder flere skønne fejl og præsenterer dem for hinanden.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Få grønne idéer

Arbejd med innovation i klasseværelset og find nye løsninger til begrænsning af CO2-udslip. Lad klassen finde besparelser, så der bliver mere plads til sjov.

Emne: Fysik/kemi
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Emnearbejde - del bogmærker og lav en blog

Del bogmærker og lav en blog til videndeling i klassen. Denne opgave handler om, at researche omkring et emne på nettet, finde gode sider og dele bogmærkerne med hinanden. Derudover skal eleverne sætte bogmærkerne ind på en blog, hvor de skriver om emnet.

Emne: