Her kan du dykke ned i Fremtidslaboratoriets opgaver. I alle opgaverne bruges digitale redskaber, som vi har lavet en guide til. Vælg fag og evt. klassetrin nedenfor. God fornøjelse.

Søg i opgaver

Hvem spiser hvem?

Hvem spiser hvem i skoven, i havet eller i byen? Beskriv forskellige fødekæder i Toondoo eller Animoto og bliv klogere på begreber som økosystem, kødædere og nedbrydning. Lav også fødekæder med jer selv i.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Skattejagt med QR

QR koder kan eleverne sagtens selv lave - i papir eller, som på billedet, i en hæklet udgave. Brug koderne til skattejagt rundt i lokalområdet eller på skolen og invitér forældre og søskende til QR kode-test. Husk at medbringe smartphone.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hold geden tør

Belg Mamo bor i Uganda. Han har fået en ged af Folkekirkens Nødhjælp og kan nu give sine børn mælk. Hjælp Belg Mamo med at bygge et gedehus, så geden ikke bliver syg i regntiden.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Flyt vand

Familien Ubuntu bor i en landsby i Zambia, men de mangler rent drikkevand. Nu har de endelig fået en brønd i landsby, men de mangler et system til at pumpe vandet op fra brønden. Hjælp familien med et pumpesystem, så de kan få rent drikkevand.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Teknologi for sjov?

Kan man printe sin egen mad? Eller lade gæsterne på dansegulvet producere strøm til diskoteket? I denne opgave skal eleverne selv finde sjove og utraditionelle måder at bruge teknologi i hverdagen.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Tag på skattejagt med gps!

Brug elevernes mobiltelefoner eller skolens gps’ere til at tage på skattejagt i natur/teknik. Opgaven handler om navigation, som bliver både sjovt, udfordrende og spændende med geocaching.com, der anvendes af skattejægere i alle aldre over hele verden.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Kroppens knogler

Lær kroppens knogler at kende og undersøg, hvordan kroppen er opbygget. Det hele sker virtuelt i Googles Body Browser-univers, hvor eleverne kan komme meget tæt på en faktisk hands-on-erfaring med kroppens mange lag.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner