Her kan du dykke ned i Fremtidslaboratoriets opgaver. I alle opgaverne bruges digitale redskaber, som vi har lavet en guide til. Vælg fag og evt. klassetrin nedenfor. God fornøjelse.

Søg i opgaver

LoL i timerne

Brug computerspil som Leagues og Legends eller Runescape i danskundervisningen. Lær spillet at kende med Wikispaces, lav sportsreportager i Audioboo eller analysér computerspil generelt i Wordpress.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Dykning i dansk

Gå på opdagelse i bøgerne med snorkel og dykkerbriller - også før du læser den. I denne opgave skal eleverne vælge skønne bøger og dykke ned i ordene. Ikke noget med 20 spørgsmål fra læreren, men i stedet med Mindmeister, Wordpress og spillekort med udfordringer på.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Ser du X Factor?

Masser af mennesker følger X Factor fredag aften kl. 20 på DR 1. Andre har slet ikke TV. I denne opgave skal I registrere jeres eget og andres mediebrug og præsentere resultaterne for hinanden. Bliv klogere på alt fra avislæsning til nyhedsstrømmen på Facebook.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Tekstanalyse af blogs

På nettet er der mange, der blogger om alt mellem himmel og jord - alt fra den personlige blog om patchwork til den politiske blog på Christiansborg. I denne opgave skal eleverne kigge nærmere på bloggen som genre og blive klogere på indhold og muligheder.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Bliv SMS forfatter

Tager elevernes mobiltelefoner meget fokus i undervisningen? Så bryd reglerne om, at mobiltelefonen skal blive i lommen og brug elevernes nysgerrighed til at undervise dem i kunsten at skrive noveller. I denne opgave skal I nemlig skrive dem på SMS!

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Klods Hans i storbyen

Hvad sker der, når Klods Hans flytter til storbyen? Prinsessen på ærten og Klods Hans tager en skæv drejning, når eleverne kaster sig ud i nyfortolkninger med tegneserieredskabet ToonDoo.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Skønne fotofejl

Hvornår har du sidst checket din mobiltelefon for skønne fotofejl? Lad eleverne bruge deres egne fejlfotos som grundlag for billedanalyse i dansk. Billederne og analysen inspirerer til digte eller små historier, som udgives på klassens egen blog.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hurtigt frem til de gode kilder

Ville det ikke være rart, hvis de gode kilder kom helt automatisk? Det gør de med Scoop.it! I denne opgave samler eleverne inspiration og information til f.eks. projektopgaven.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Billedanalyse med Kiosko

Tænk hvis man kunne stille alverdens avisforsider op ved siden af hinanden og analysere ligheder og forskelle. Det kan man med Kiosko. Brug det digitale redskab til billedanalyse i dansk.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Reklame og idéudvikling 2.0

Kan man opfinde en indkøbsvogn, der selv scanner varerne ved kassen? Eller en app til sin smartphone, der kan oversætte en hunds gøen? Lad elevernes unikke idéer og koncepter spire frem med Prezi og brug de sociale medier og 'guerilla marketing' til branding.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Når snerlen blomstrer 2.0

'Når snerlen blomstrer' er, sammen med filmen 'Tro, håb og kærlighed', klassiske værker i danskundervisningen. Denne opgave bruger digitale redskaber til at give et nyt bud på arbejdet med klassikeren.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Avisforsider med et twist

Medierne smelter sammen og formidlingsmulighederne udvides konstant. Men avisforsiderne online ligner fortsat papirudgaven utrolig meget. Lad eleverne byde ind på, hvordan de online avisforsider kan sælge nyhederne på nye og interaktive måder.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Skriv en robinsonade

Tag dine elever med på eventyr og og lad dem prøve kræfter med robinsonade-skrivning. Eleverne arbejder med historieopbygning, persongallerier og fantasi, mens historierne folder sig ud i bloggen.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Nu skal vi Haiku

Haiku er en japansk lyrikform. Lad eleverne udfolde sig kreativt inde for Haiku-genrens faste rammer. Bliv inspireret i naturen og del digtene med verden på bloggen. Hvad sker der, når man formidler en klassisk genre gennem nutidens medier?

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Skriv et essay om skønne fejltagelser

Essays er en klassisk genre, som alle skoleelever skal arbejde med i dansk. Pust nyt liv i genren og kombinér det skriftlige arbejde med digitale redskaber. Lad eleverne researche, lave associationsøvelser og blogge.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Tag et billede af vinden!

Har du prøvet at google ordet 'vind'? Så ved du allerede, at skærmen fyldes af vindmøller i lange baner. Giv eleverne en udfordring - lad dem tage billeder og finde på slogans, der viser vinden på en helt ny måde.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Engagerende fremlæggelser

TodaysMeet er et virtuelt rum, hvor eleverne kan skrive kommentarer løbende - f.eks. i løbet af præsentationer og oplæg. Brug det til at samle spørgsmål og kommentarer lige, når de dukker op og få mere og bedre feedback på fremlæggelserne.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Billedmanipulation

Med Sumo Paint kan eleverne arbejde kreativt med billedredigering og -manipulation. Eleverne får hands-on-erfaring med, hvordan og hvor nemt de selv og medierne kan manipulere billeder. Brug erfaringen til en livlig diskussion på klassen.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Studietur med hjemmeside og podcast

Tag de digitale redkaber med i rygsækken, når I drager på studietur. Lad eleverne dokumentere deres oplevelser, mens I er afsted og gennemarbejde al det indsamlede materiale fra turen, når I kommer hjem igen.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Vores forældres arbejde

Med Animoto kan man let lave flotte videoer ud af billeder. Denne opgave er en øvelse i interviewteknik, video- og tekstformidling samt blogging på én gang. Eleverne laver flotte videoer om deres forældres arbejde.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Medieanalyse med Twitter

Twitter er en verden af tweets – altså små ’pip’. Følg med i opdateringerne fra politikere, kunstnere og nyhedsstationer. I denne opgave skal eleverne følge tweets i en uge, samle de mest opsigtsvækkende og vurdere kildernes troværdighed.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Find flere Beautiful Mistakes

Viagra, der i dag er en millionforretning, blev faktisk udviklet ved en fejl i jagten på et hjertepræparat. Der arbejdes med research og præsentationer, når eleverne finder flere skønne fejl og præsenterer dem for hinanden.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Emnearbejde - del bogmærker og lav en blog

Del bogmærker og lav en blog til videndeling i klassen. Denne opgave handler om, at researche omkring et emne på nettet, finde gode sider og dele bogmærkerne med hinanden. Derudover skal eleverne sætte bogmærkerne ind på en blog, hvor de skriver om emnet.

Emne: Dansk
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Fortæl historier i digitale bøger

Med Storyjumper kan man skrive sin egen bog. Fantasien slippes løs med figurer, billeder og tekstbokse, når eleverne leger sig til at opbygge skriftlige fortællinger. Med Storyjumper er tegnsætning, dialog og historieopbygning en leg.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion