Diigo

Med Diigo kan man samle og dele sine links til favoritsider online. Brug Diigo til gruppearbejde, hvor I hurtigt kan samle bogmærker om dét emne, I arbejder med. Redskabet er f.eks. velegnet til research i grupper og efterfølgende diskussion om kilders validitet.

Hvad er Diigo?

Du kender måske begrebet 'bogmærker' eller 'favoritter' fra din internetbrowser, hvor du kan gemme links til favoritsider. Med Diigo har du mulighed for at gemme dine bogmærker online, så du altid kan finde dem uanset hvilken computer, du arbejder på. Med Diigo kan du desuden gøre dine bogmærker 'sociale' - altså dele dine bogmærker med andre og selv få gavn af andres. Diigo er et oplagt redskab til forløb med coorperative learning.   Det er umuligt for en enkel person at scanne alle sider på nettet for det bedste indhold. Men ved at dele bogmærker med hinanden, f.eks. når man laver gruppearbejde, kan man være fælles om at finde de gode sider om emnet og dermed, i fællesskab, hurtigt få et overblik over, hvilke sider der er et besøg værd.   Bogmærkerne tildeles tags, så de er nemmere at finde igen og holde styr på for gruppen. 'Tags' er søgeord, som gør det nemt at genfinde bogmærker om et bestemt emne. Hvis man er ved at skrive en opgave, kan man tagge relevante internetsider med med et bestemte ord og således holde styr på sine kilder. Alle sider med emnet Tycho Brahe kan f.eks. tagges "Tycho Brahe".


Diigo i undervisningen

  1. Diigo er et godt redskab til research-fasen i projekter.

  2. Giver mulighed for fælles kildekritik af online sider.

  3. Opfordrer eleverne til samarbejde.

  4. Giver også mulighed for at dele research med andre på en klasseblog.


Guides

Kom i gang enkeltbruger

Print guide

Step 1: Opret bruger

Gå til diigo.com og klik på 'Join Diigo' øverst i højre hjørne. Udfyld derefter navn, brugernavn, email og valgfrit kodeord.

Tjek, at du har fået en email med et link. Klik på linket i mailen. Nu kan du vælge at installere en såkaldt 'Diigolet'. Det er en lille knap i din browser, som gør det nemmere at tilføje sider på Diigo. (Elever: Hvis du bruger din egen computer, kan du sagtens installere, men hvis du bruger skolens, så spørg din lærer først.)

Klik her og se en lille video, som på dansk fortæller, hvordan du registrerer dig på Diigo og laver dit første bogmærke.


Step 2: Gem bogmærke

Når du har oprettet en bruger, kan du gå i gang med at gemme dine bogmærker. Under menuen "My Library" er der en lille blå knap, som hedder "Add+". Klik og vælg derefter "New Bookmark".

Nu kan du klippe linket ind til den side, som du vil gemme. Linket er den adresse, som du finder oppe i browserlinjen. Udover at klippe linket ind, er det også her, du tilføjer tags til dit bogmærke. Tags er nøgleord, der beskriver indholdet på siden (f.eks. Kat, kæledyr). Tænk på, at andre skal kunne få en idé om, hvad siden indeholder ud fra de tags, du tilføjer.


Kom i gang fælleskonto

Print guide

Step 1: Opret klasse-mail

Lav en fælles Diigo-konto til klasse, så alle elever logger ind med det samme brugernavn og password. Oprettelsesprocessen er den samme, som at oprette én bruger. Fordelen er, at læreren kan nøjes med at oprette én konto, som alle elever kan bruge til log in. Det er en fordel, da man skal bruges en emailadresse for at oprette en bruger. Vi anbefaler at oprette en Gmail til klassen.

Gå til Gmail og opret en konto. Brug f.eks. klassens, skolens eller byens navn som brugernavn.


Step 2: Opret fælleskonto på Diigo

Gå til diigo.com og klik på 'Join Diigo' øverst i højre hjørne. Udfyld derefter med navn, brugernavn, email og valgfrit kodeord. Brug den emailadresse, som du lige har oprettet hos Gmail.

Tjek, at du har fået en email med et link - klik på linket for at aktivere din konto hos Diigo.

Klik her og se en lille video, som på dansk fortæller dig, hvordan du registrerer dig på Diigo og laver dit første bogmærke.


Step 3: Brug grupper

Når du anvender en fælles Diigo-konto i klassen, er det en god idé at benytte gruppefunktionen. Den gør det muligt at arbejde med flere emner på den samme konto. Læs om brug af grupper i næste faneblad her i guiden.


Grupper

Print guide

Step 1: Opret en gruppe I

Det er smart at bruge gruppefunktionen på Diigo, hvis I anvender en fælleskonto i klassen. Grupperne giver mulighed for, at I kan arbejde med flere forskellige emner eller i forskellige grupper på samme Diigo-konto. I skal blot oprette en ny gruppe til hvert emne.

Log ind på jeres fælleskonto og klik på "My groups" i menuen øverst. Nu får du mulighed for at klikke på den blå knap "Create a new group" til højre.

Vælg "My Groups" øverst og derefter "Create a new group"
Vælg "My Groups" øverst og derefter "Create a new group"

Step 2: Opret en gruppe II

Nu kommer du til en side, hvor du skal udfylde gruppenavn og URL. Disse to kan du blot give det samme navn. Herefter har du mulighed for at tilføje en beskrivelse af gruppen og en kategori - det er valgfrit. Hvis I senere vil oprette flere grupper er grupperne nemmere at skelne fra hinanden, hvis de har en beskrivelse.

Du har også mulighed for at indstille, hvem der kan se gruppen, om gruppen kan findes af andre ved søgninger og om andre kan tilmelde sig gruppen.

Klik på "Create my group" når du er færdig med dine valg.


Step 3: Brug gruppen

For at oprette bogmærker i din gruppe, skal du gå ind under "My groups" i menuen øverst, vælge din gruppe og klikke på "Bookmark". Du får nu mulighed for at indsætte et link og give linket en beskrivelse og nogle tags, som passer til dit bogmærke. Tags er søgeord, der beskriver emnet f.eks. Regnskov, Dyr, Tropisk, Biologi.


Tilføj Diigo RSS

Print guide

Step 1: Diigo RSS

Diigo har en RSS-funktion. Med RSS kan du hente et feed, som automatisk opdateres med det nyeste indhold fra din Diigo-konto. På den måde, kan du lægge alle dine Diigo-bogmærker over på en anden side, eksempelvis en Wordpress blog. Det er f.eks. smart, hvis I arbejder med forskellige emner i klassen. Så kan alle jeres links samles på én blog.

Log ind på din Diigo konto og gå til "My Library". Klik på det orange RSS-mærke til højre.


Step 2: RSS på Wordpress

Du kommer nu til en ny side. Kopiér URL'en, altså linket fra din browser, og sæt den ind på den side, hvor du vil have dine bogmærker til at ligge og blive opdateret.

Vi anbefaler, at du lægger dit RSS feed fra Diigo på en Wordpress blog.

Opret en Wordpress blog. Klik på 'Dashboard', klik videre på 'Udseende' og dernæst 'Widgets'. Her skal dit RSS-link fra Diigo sættes ind ved 'RSS'. Nu vil alle dine Diigo-bogmærker automatisk komme til at ligge på din blog og opdateres, så snart du lægger nyt på Diigo.

Kopier linket i din browser
Kopier linket i din browser

Tip

  • Opret en fælles Diigo-konto til klassen, så alle har adgang til hinandens links. Så kan alle i klassen også logge ind med det samme brugernavn og password. Se hvordan i guiden nederst på siden.